Wordt tekst vergroot als je die door een klein gaatje bekijkt?

Iemand die zijn leesbril slecht kan missen vertelde mij dat hij, als hij zijn bril is vergeten, zich kan redden door de tekst te lezen via een klein gaatje dat hij in een kaart prikt. Ik heb het geprobeerd en ik vraag mij nu af of het inbeelding is of dat het echt werkt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
als je de tekst kunt lezen werkt het, inbeelding of niet

Het beste antwoord

Wat deze persoon heeft ontdekt, is de gaatjescamera (pinhole camera).

Een miniscuul gaatje in een gesloten oppervlak werkt als een lens. Je kunt er zelfs afbeeldingen mee maken; dan heet de gaatjescamera een Camera Obscura.

In feite maakt deze persoon dus een scherpe afbeelding van de tekst op zijn netvlies. In die zin functioneert het gaatje dus inderdaad als een soort lens.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De tekst wordt niet vergroot, maar het assimilatievermogen van het oog. Dat kan zich door maar een heel klein kijkoppervlak te kunnen bestrijken veel beter focussen.
Amadea