Hoe noem je de kracht die er voor zorgt dat een kaartenhuis blijft staan?

D.w.z. de kaarten ondersteunen erlkaar waardoor een kaartenhuis niet in elkaar valt. Hoe heet deze kracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De kaarten willen uiteraard door de zwaartekracht plat neervallen, maar doordat ze schuin tegen elkaar aan staan heffen die omvalkrachten elkaar op.

En de kaarten worden van bovenkant naar onderkant belast, maar ze kunnen die indrukking weerstaan door een tegenkracht te leveren zonder uit te knikken, omdat ze daar voldoende stijfheid voor hebben en het gewicht voor uitknikken te klein is. De kaarten leveren een drukkracht, net zo goed als dat een tafel een drukkracht levert waardoor een boek er niet als gevolg van de zwaartekracht doorheen zakt.

Tenslotte zorgt het gewicht van de bovenliggende laag voor enige wrijving tussen de randen van de opstaande kaarten, waardoor ze goed blijven staan, ook als de bouwer stopt met zijn adem in te houden.

Dus zwaartekracht werkt op de kaarten in, de kaarten worden belast en leveren daardoor een drukkracht, en de wrijvingskracht zorgt dat het geheel niet meteen omvalt bij de eerste kleine luchtbeweging.
Bordensteker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zwaartekracht.

De kaarten leunen via zwaartekracht tegen elkaar aan. Meer krachten zijn er niet betrokken bij een kaartenhuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kaartenhuis blijft staan door evenwicht en wrijving, het is dus een combinatie van zwaartekracht en wrijvingskracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De stijfheid van de kaarten is ook van belang. Maar dat is geen kracht. +
Op een kaartenhuis dat niet instort werkt geen kracht, volgens de definitid F=m*a. Op de kaarten werkt natuurlijk wel de zwaartekracht, maar die wordt gecompenseerd door de reactiekrachten van tafel of onderliggende kaarten. In de kaarten is er sprake van druk en trekspanning. Tussen kaarten onderling en de tafel is wrijvingskracht. De wrijvingskracht en de zwaatekracht oefenen een koppel uit dat de kaart zou laten draaien, maar dit koppel wordt bovenin gecompenseerd door een reactiekracht van de andere kaart. De koppels die een kaart willen laten draaien worden ook wel torsie genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De krachten die op de kaartej werken zijn volgens mij: (zie tekening)
De zwaartekracht Fz, telkens te ontbinden in twee componenten.
De reactiekracht Fr, veroorzaakt door de rechter kaart.
De wrijvingskracht Fw, veroorzaakt door de tafel.
Fr en Fw (rode pijlen) vormen een koppel zodanig dat de kaart niet kantelt.
Plaatje bij antwoord
Reddie
9 jaar geleden
deze kracht zal waarschijnlijk de actie-reactiekracht zijn. De kracht die de ene kaart op de andere uitoefend is de actiekracht. Deze kaart blijft staan omdat de andere kaart reageert en zo een reactiekracht uitoefend.