Hoe word het jaarlijks verbruik van een wasmachine berekend volgens het energielabel?

Mijn wasmachine heeft een A+++ label en een inhoud van 7 kilo. Volgens het label zou de machine per jaar 122kwh verbruiken. Welke berekening is hieraan vooraf gegaan?
De enige getallen die ik heb zijn:
220 wasbeurten per jaar
en deels op 40 en 60 graden

En dit zegt de consumenten bond :

Dit energieverbruik per jaar is gebaseerd op 220 keer wassen (waarvan per zeven keer drie keer met een katoenprogramma op 60°C met volle trommel, twee keer met halfvolle trommel en 2 keer met een katoenprogramma op 40°C met halfvolle trommel) en het standbyverbruik.

En dit:

Voor het bepalen van het energielabel wordt het verbruik bij 220 keer wassen per week + standbyverbruik gedeeld door het resultaat van deze som: 47x maximale capaciteit + 51,7. Er wordt dus wel gecorrigeerd voor het aantal kilo's

Maar dit laatste vind ik vaag omdat ze zeggen 220 x per week ipv per jaar.
En dat sommetje erna snap ik ook helemaal niks van.

Ik zou graag de som willen zien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Voor de exacte berekening(en) moet je bij de consumentenbond zijn. Zij meten het stroomverbruik per wasbeurt met volle trommel en opgegeven temperatuur. Dit wordt vermenigvuldigd met een (aangenomen gemiddeld) aantal wasbeurten per jaar, en zo komen ze aan het eindverbruik.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De consumentenbond test niet op 60 graden en daar is het energie label wel op berekend.