Wat gedaan met kersepitten? Hoe komt het dat ze zo warm worden in de microgolf...

Men vraag gaat over kersepitten...

Hoe komt het namelijk dat deze zo warm kunnen worden in de microgolf?
Naar ik vermoed behouden zij ook langer de warmte dan bijv het is met een warmwaterkussen... Hoe komt dat allemaal...?

Naar mijn vermoeden kunnen ze warmer worden dan 100°C...?

Kunnen ze misschien wel in brand vliegen, wanneer je ze te lang in de microgolf stopt...

Hebben jullie ideetjes wat we er allemaal mee kunnen doen? Buiten het kersepittenkussen, ons allemaal bekend...

groetels,
jok

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Kersepitten isoleren de warmte/koude erg goed. binnenin zit natuurlijke olie(zoals je die krijgt als je de pitten zou persen) die opgewarmd wordt, en de harde schil zorgt voor de verspreiding van warmte en de isolatie... In brand vliegen wordt een beetje lastig omdat je daar wel een iets hogere tempratuur voor nodig hebt, misschien krijg je zoiets als een popcorn effect als je ze te lang in magnetron legt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijke vulmaterialen, zoals kersenpitten voor het vullen van kussens, zijn zuivere natuurproducten van plantaardige oorsprong. Deze moeten droog bewaard en regelmatig gelucht worden. Juist omdat het zuivere natuurproducten zijn, kan niet worden uitgesloten dat bij risicogroepen zoals allergische personen, personen die risico lopen op een allergie of personen met ernstige aandoeningen, allergologische reacties optreden.

Verder wijs ik op de volgende punten:
Tijdens het opwarmen (met name in de magnetron) toezicht op het kussen houden.
Oververhitting van het kussen kan beschadiging van het vulmateriaal tot gevolg hebben.
Bij extreme oververhitting kan het vulsel en/of het omhulsel verschroeien – gevaar voor brand!
Personen met afwijkingen in de temperatuurswaarneming wordt het gebruik van een warmtekussen afgeraden.
Kleine kinderen reageren gevoeliger op warmte dan volwassenen.
Voordat het kussen opnieuw wordt verwarmd, het kussen volledig laten afkoelen.