wat houdt de relativiteitstheorie van Galileo Galilei in?

ik snap de uitleg van wikipedia van de relativiteitstheorie van Galileo Galilei niet. is er een simpelere uitleg? ik moet dit namelijk weten voor een natuurkundeverslag...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Reddie
9 jaar geleden
Nee, een simpeler uitleg is er niet.
Wat begrijp je niet in dit korte verhaal?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk aan twee treinen op het station naast elkaar. Gaat de trein waar jij in zit rijden? Of is het de andere? Dat is niet direct te zeggen; de treinen bewegen ten opzichte van elkaar, dus relatief.

Antwoorden (1)

Je moet het als volgt zien: Zodra je een eenparige beweging uitvoert (dus geen versnelling, a=0, ofwel een constante snelheid) en de ander doet dat ook (dus ook a=0), zijn de wetten van de natuurkunde gelijk voor beide personen.

Het probleem wat daaruit naar voren komt, is dat ze niet kunnen zeggen wie beweegt en wie stilstaat (of zeggen dat de eerste een absolute snelheid heeft en dat daar alles aan opgehangen kan worden). Geen van tweeen kan zich het middelpunt van alles noemen.

Het voorbeeld wat Ruiter 46 geeft klopt wat beleving betreft. Zodra twee treinen stil staan en de een gaat rijden, zit er zo'n moment dat je niet weet of je zelf rijdt of de ander. Dat is precies waar het om gaat. Het voorbeeld zelf mag niet omdat dit om een versnelling gaat.

Ditzelfde principe geldt ook voor de relativiteitstheorie van Einstein. In basis zegt hij ook dat natuurkunde voor iedereen hetzelfde is zolang je met een eenparige beweging bezig gaat. De gevolgen van deze uitspraak zijn alleen wat omvattender dan die van Galilei
Thecis