wanneer krijg je bij een isomeer met een formule een cyclo?

Bijvoorbeeld:

C5H10 krijg je een cyclo , maar bij c5H12 krijg je geen cyclo
Wat is precies het verschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
CxH2x en CxH2x+2 is het verschil. 2 extra waterstofatomen elk aan elk eind van de keten. Bij een cycloalkaan heb je die niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de structuurformules tekent, kan je duidelijk zien wat Daki bedoelt.

Antwoorden (1)

Je krijgt cyclo bij de naam als er in het isomeer een 'cirkel' voorkomt.
C5H12 is een alkaan, dit is een verzadigd molecuul, er komen geen dubbele bindingen of 'cirkels' in voor. Zie het eerste plaatje. De algemene formule voor alkanen is CnH(2n+2)

C5H10 hoeft niet per se een 'cirkel' te vormen. Het kan ook een alkeen zijn, ofwel een dubbele binding hebben. Zie het derde plaatje. De algemene formule voor alkenen is CnH2n.
Maar er is nog een organische verbinding met de formule CnH2n, dit zijn de cycloalkanen, zie het 2e plaatje voor C5H10.

Als je niet meer de algemene formules weet, kun je ze altijd afleiden. Teken een klein molecuul en je kan tellen hoeveel C's en H's er zijn. Aan de hand hiervan kun je de algemene formule opstellen.