Hoe zie je het verschil tussen een zuur en base in de structuur formule?

Iemand had gezegd tegen me dat je het aantal H's kunt zien. Een base kan "H's" opnemen en een zuur afstaan. Maar wat nu als er meerdere H's aan een atoom zitten en er kunnen er nog bij maar ook af?
Bijvoorbeeld amine. Deze heeft 2 H's. Hoe kan het dan dat dit een base is want deze kan toch eerder "H's" afstaan dan opnemen?

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor de antwoorden, ik begrijp het een beetje.
Om het misschien nog wat te verduidelijken een voorbeeld:
De amide heeft een PKa als zuur van 15 maar een Pka als base van 0,5. Hoe weet ik aan de hand van de structuurformule welke van de 2 het gaat zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (2)

Aan het aantal H's kun je het inderdaad niet zien. Het gaat er om de verbinding van die waterstofatomen. Grofweg als er H+ atomen voorkomen is het zuur (HCl, H2S, H2NO3 etc), als de H voorkomt met een O als OH- is het een base (NaOH). Je kunt het dus in de formule en atoomtekening zien aan de plaats waar de H voorkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
H2NO3??? Wat is dat? Je beschrijft enkel de definitie volgens Arrhenius. De vraagsteller verwijst met zijn uitleg echter overduidelijk naar een Brønsted-base.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HNO3. Iets te enthousiast met cijfertjes :P
Je uitleg klopt al helemaal.

Een zuur kan een proton of H+ (!) afstaan en een base kan H+ opnemen.

Er zijn inderdaad ook moleculen of ionen die zowel H+ kunnen opnemen als afstaan. Deze deeltjes heten amfolyten.

Een amfolyt kan zowel als zuur als als base reageren afhankelijk van het milieu.

Zo zal bijvoorbeeld bicarbonaat in zuur milieu reageren tot CO2 en in basisch milieu reageren tot carbonaat.

Aangezien dit zwakke zuren en basen zijn betekent dat dat er sprake is van een reactie-evenwicht. Dit evenwicht wordt beschreven door de zuurconstante of pKa.

De pKa van een zuur komt in praktijk overeen met de pH waarbij 50% als zuur voorkomt en 50% als base. Om in het voorbeeld van CO2 te blijven: de pKa = 6,37 dus bij een pH van 6,37 is er evenveel molair CO2 als bicarbonaat aanwezig.

Aangezien de pKa van amines meestal vrij hoog is zullen ze eerder als base reageren en dus eerder geneigd zijn om een proton op te nemen dan om een af te staan (lees: een verwaarloosbaar kleine hoeveelheid staat protonen af ivm de hoeveelheid die protonen opneemt).

Een amine beschikt dan wel al over 2 waterstofatomen, maar die houden het stikstofatoom van het amine net stabiel. Dus het amine wil deze niet kwijt. Het stikstofatoom heeft echter nog wel een vrij elektronenpaar dus kan nog wel binden met een proton van 'buitenaf'.

Vandaar dat de aminen zulke hoge pKa hebben en ze dus eerder als base reageren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat telkens om de geconjugeerde base. En dat is voor CO2 bicarbonaat. Om dit 'probleem' op te lossen heeft CO2 2 pKa's pKa1 = 6,37
pKa2 = 10,32 Dus bij een pH van 6,37 is er evenveel CO2 als bicarbonaat aanwezig. En bij een pH van 10,32 is er weer evenveel bicarbonaat als carbonaat aanwezig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker dat het niet omgekeerd is? pKa van 0,5 ligt lager dan pKa 15 dus die eerste zou het zuur moeten zijn en die laatste de base. Hoe het reageert kan je niet zien aan de structuurformule maar aan het milieu waarin het deeltje terecht komt. In feite kan je als je dat wilt weten de structuurformule vergeten en met de pKa's gaan verder rekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, nu denk ik dat ik mee ben. pKa 0,5 is van een zwak zuur, dus van de geconjugeerde base hiervan, in dit geval het amfolyt dat als base zal reageren en omgekeerd voor de reactie als zuur. Als je geen milieu krijgt zou je bijvoorbeeld aan de berekening kunnen beginnen als zou het in water oplossen. Maar als je enkel moet kijken naar de substituenten moet je je gaan afvragen wat de invloed is van deze substituenten op de aminegroep. Welke effecten spelen een rol? En hoe uit zich dat in de stabiliteit van de aminogroep zonder proton erbij of eraf of net met een proton erbij of net met eentje er af?