Hoe kan een papieren bakje waar water inzit niet in de vik vliegen?

Ik heb een proefje gedaan op school waar ik water in een papieren bakje heb gegoten en vervolgens boven een brander gelegd. Maar hoe kan het dat het papier NIET in de vik kan vliegen?

Mijn docent zei iets over een ontbradingstemperatuur, maar ik snapte daar niks van.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Kokend water wordt niet heter dan 100 graden, pas als alle water weggekookt is zal de temperatuur toenemen. 100 graden is niet heet genoeg om papier te laten ontbranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het uberhaupt mogelijk om met water/stoom dat heter is dan 100 graden iets in de brand te steken?

Andere antwoorden (2)

Het water koelt het papier af dus zorgt ervoor dat het papier niet in de fik kan vliegen. Een natte krantenprop vliegt ook veel moeilijker in de fik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Papier heeft een ontbrandingtemperatuur van 200-350 graden, Aangezien vloeibaar water niet warmen kan worden dan 100 graden bij normale druk en de warmte door het relatief dunne papier snel wordt afgegeven aan het water zal de temperatuur van het papier dus niet boven de 100 graden komen.

Overigens zou je het in theorie kunnen als de omgevingsdruk hoger is, daar de faseovergang van vloeibaar water naar gas (stoom) afhankelijk is van de omgevingsdruk. Bij 10 bar verandert water pas bij ca 370 graden in stoom, dit zou dus resulteren in een verbrand papiertje. Je moet dan wel eerst al het water dus verwarmen tot minimaal 200 graden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je voorbeeld klopt niet. 10 bar is nog veel te weinig om water op 370 °C vloeibaar te houden. Je hebt dan 208 bar nodig.