Is petroleumether een kwikzout ?

Is petroleumether een kwikzout, heb dit o.a. nodig om te weten of het in de gootsteen mag.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord dat je hieronder hebt gekregen is correct, maar als extra aanvulling is het misschien handig om te weten dat petroleumether in het afvalvat 'halogeen-arme organische stoffen' behoort. Zoek dus een afvalvat waar iets soortgelijks op staat. Soms staat er ook alleen maar een romeins cijfer op het afvalvat, in dat geval behoren halogeen-arme organische stoffen tot cathegorie III.
Thecis
9 jaar geleden
of vraag het bij de milieustraat. Op labs e.d. staat het altijd erg goed aangegeven, bij milieustraten niet altijd.

Antwoorden (1)

Petroleumether of ligroïne is een mengsel van lichte koolwaterstoffen, dat verkregen wordt door distillatie van ruwe aardolie. De samenstelling en het kookpunttraject varieert van producent tot producent. Typisch betreft het koolwaterstoffen met vier tot twaalf koolstofatomen, zoals n-pentaan, n-hexaan en benzeen en kookt het mengsel tussen 20 en 135°C (meestal tussen 25 en 65°C). Het is dus chemisch gezien geen ether, wel een mengsel van (hoofdzakelijk) alkanen. Andere benamingen van petroleumether zijn onder meer nafta met laag kookpunt, petroleumbenzine, wasbenzine of gewoon benzine.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumether

Dus als antwoord, nee, het is geen kwikzout (er zit geen kwik in).

MAAR:
Olie is ook niet zo heel goed om door de gootsteen te spoelen. Dit wordt dan ook gezien als klein chemisch afval en mag je zelfs niet eens door de gootsteen spoelen (niet dat ze het gemakkelijk kunnen controleren, maar toch).

Klein chemisch afval (kca) (in Nederland) of Klein gevaarlijk afval (kga) (in Vlaanderen) is huishoudelijk afval waar chemische stoffen inzitten die schadelijk zijn voor de gezondheid en voor het milieu. Het afval bevat bijvoorbeeld lood, kwik, cadmium, chroom of organische oplosmiddelen. Deze stoffen verontreinigen reststoffen (slakken en rookgasreinigingsresidu) waardoor die moeilijker nuttig kunnen worden toegepast. Ook veroorzaken ze bij verbranding luchtvervuiling en bij storting vervuilen ze het grondwater.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klein_chemisch_afval
Thecis