Hoe heet dat experiment waarbij waarneming de uitkomst beïnvloedt?

Het is iets met elektronen of fotonen of zo die door 2 gleuven worden geschoten en op een scherm daarachter een patroon vormen. Afhankelijk van of iemand het waarneemt (zelfs een camera) is de uitkomst heel anders.

LeonardN
een jaar geleden
Ik denk dat je refereert naar
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweespletenexperiment
Waarbij je het volgens mij niet correct uitlegt.
Het is niet zo dat als je wegkijkt van het experiment de uitkomst verandert, zoals jij nu lijkt te beweren. "Wanneer men echter een detector plaatst bij de spleten om te kijken door welke spleet het foton gaat, blijkt dat het foton altijd maar door een enkele spleet gaat en niet door twee tegelijkertijd. Het plaatsen van een detector bij de spleten heeft echter ook tot gevolg dat er geen interferentiepatroon meer ontstaat op het erachter gelegen scherm."
tinus1969
een jaar geleden
Er zijn verschillende experimenten of gedachte-experimenten die passen bij wat je vraagt, bv ook https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schrödingers_kat

Antwoorden (3)

Dat heet Uitgestelde Keuze experiment van Wheeler.
erotisi
een jaar geleden
Je beschrijft het tweespleten experiment (double slit experiment).
Dit experiment toont de dualiteit van lichtdeeltjes, fotonen, aan. Licht kan zich namelijk zowel als golf als als een deeltje gedragen.
Met het 2-spleten experiment toon je simpel de golf aan. Licht valt door de 2 spleten heen en op de muur/doek/sensor daarachter verschijnt een keurig interferentie patroon. Precies volgens verwachting. Er gaat echter iets bijzonders gebeuren wanneer je minder Licht op de 2 spleten laat vallen. En dat merk je pas wanneer je de absolute minimale hoeveelheid licht gebruikt, namelijk 1 foton (ja, er is apparatuur die dat kan).
Als er 1 foton is, gaat deze dan door de linker of rechter spleet. Spoiler, die foton gaat door allebei want er ontstaat wederom een interferentie patroon (is alleen met een sensor/camera te meten).

Alleen nu komt het meest bijzondere. Als je detector plaatst bij de spleten, dus om te meten of het foton door de linker of rechter spleet gaat, meet je 1 foton door 1 van de spleten. En tegelijkertijd dat je dit meet, vervalt het interferentie patroon achter de 2 spleten.

Het gedrag van het licht (of het zich gedraagt als golf of als deeltje) past zich dus aan aan de waarneming en gedraagt zich zoals de waarnemer graag wil.
Thecis
een jaar geleden
Het experiment waarbij waarneming de uitkomst beïnvloedt, wordt het 'observer effect' genoemd. Het is een fenomeen waarbij de waarneming van een gebeurtenis de uitkomst ervan beïnvloedt.
10 maanden geleden