Methylbutaan is een juiste benaming, omdat in het geval van butaan er maar op één plek een methyl molecuul aan vast kan, daar is dus geen twijfel over mogelijk. Methylpentaan is dat niet, want bij pentaan kan je op 2 verschillende plekken een methyl molecuul plaatsen, 2-methylpentaan of 3-methylpentaan. De benaming methylpentaan is dus onvolledig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet alleen niet zeker of dit is wat je bedoelde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede redenatie. Al vraag ik me af of methylbutaan dan wel juist is en het niet surtout 2-methylbutaan is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De 2 kan je weglaten omdat 1-methylbutaan niet kan en 3- ook niet, als er maar 1 mogelijkheid is kan je het getal ervoor weglaten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, als er geen twijfel mogelijk is mag het worden weggelaten.