Gebeurt de afkoeling van kokend water via straling en conductie in gelijke afname?

Stel je plaats een kopje water van 100 graden C in een kamer waarvan de temperatuur 20 graden. Het water zal geleidelijk afkoelen naar de omgevingstemperatuur. De afkoeling vind dacht ik dan plaats door straling en conductie. Toch zal op een gegeven moment de afkoeling minder snel gaan, doordat het verschil kleiner wordt (ik hoop dat dat klopt). De vraag is nu of deze afname in gelijke mate is voor straling als conductie. Of gaat bijvoorbeeld de afkoeling via straling bijvoorbeeld gelijkmatiger dan via conductie.
Ik hoop dat iemand mijn vraag begrijpt!

erotisi
2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Conductie
Bij conductie is de grootte van de warmteflux "Q" recht evenredig met het temperatuurverschil tussen het water in het kopje, en de omgevingstemperatuur.
Naarmate het water in het kopje afkoelt daalt de hoeveelheid Watt die het kopje afgeeft.

Q = labda X oppervlak x temperatuurverschil aan beide zijden gedeeld door de dikte van de wand van het kopje.

Straling
Die hoeveelheid warmte die wordt overgedragen door straling is evenredig met de absolute temperatuur van het kopje tot de 4e macht min de omgevingstemperatuur tot de 4e macht.
Omdat de een 4e macht erin zit is de afname door straling geen rechte, denk ik.
Edraket
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: Is de afname van straling of de afname van conductie het minst aan het einde (dus niet tov elkaar, maar tov van zichzelf). Maw welke afname gaat het snelst en welke het gelijkmatigst?
Edraket
2 jaar geleden
De drijvende kracht achter de temperatuurafname door straling, en door conductie, is het temperatuurverschil tussen vloeistof en omgeving, In het begin is dit temperatuurverschil groot en uiteindelijk wordt het nul graden.
Het is dan niet meer dan logisch dat de afname van straling en conductie in het begin hun maximum waarde hebben en op het eind de waarde nul bereiken
.
Het gelijkmatigst neemt de waarde van de convectie af. Die afname verloopt via een rechte lijn omdat de formule "Q=labda enzovoort", een lineaire functie is.
Bij straling zit een 4e macht in de formule. Hierdoor is de afname het snelst omdat die tot de macht 4 afneemt. Die gaat razendsnel.