Tot welke afstand kan je de zee horen?

Ik woon in Portugal, hemelsbreed zo'n 11 km uit de kust. Vanaf mijn huis in de heuvels ( ik zit als het ware op de 2e heuvelrij) kan ik door twee dalletjes van de 1e heuvelrij de zee zien. Maar 11 km lijkt mij nogal ver om de zee te kunnen hóren. Echter, als er een flinke wind vanaf het zuiden staat (aanlandig), dan heb ik het idee de hele dag door een soort constant vaag bulderend geluid in de verte te horen. Beetje alsof je in de verte een autosnelweg hoort, maar dan nét weer anders. Iemand zei mij dat omdát ik hoog woon, de geluidsgolven afkomstig van de rollende zee verder dragen - over de 1e heuvelrij heen - dan vlak over/ boven het platteland. Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen, kán het zijn dat ik de zee op deze afstand daadwerkelijk hoor???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me best aannemelijk hoor, dat je de zee hoort. Lage geluiden dragen vaak ver, wind neemt geluiden goed mee en als de zee niet al te kalm is en de wind goed staat... Jahoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kan deze test opheldering geven. Als je de zee denkt te horen terwijl het hard waait, zou je inderdaad eerder de wind horen. Maar, als het windstil is na een periode met harde wind, gaat de golfslag en het ruisen van de zee nog door. Wat je dan hoort zou eerder de zee zijn ... Kortom, hoor je de zee dan nog? Lijkt mij niet onmogelijk.

Antwoorden (1)

Het achtergrondniveau van geluid, dat geproduceerd wordt door natuurlijke bronnen (golven en wind) aan zee bedraagt, afhankelijk van de windsnelheid, 40 - 55 dB (decibel) (Provinciale Waterstaat Zeeland, 1988). Dat geluidsniveau is vergelijkbaar met het geluid van een normaal gesprek. Dat komt echt geen 11 kilometer ver.

Er zijn extreme, zoals de explosie van de Kraketau die op een afstand van 160 kilometer nog een geluid procuceerde van 190 dB. In een ander medium draagt geluid wel erg ver, bijvoorbeeld onder water, maar in een gas dus alleen als het heel extreem is.

Vermoedelijk hoor je het gebulder van de wind zelf.