wat maakt (zware) atomen instabiel?

Waarom zijn bepaalde atomen en isotopen instabiel? Ik snap dat het te maken heeft met de balans, maar waar ligt het precies aan.

Bovendien zien we dat alles lood instabiel is en dus vroeg of laat zal vervallen. Waarom zijn het vaak juist van die zware atomen die instabiel zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Zware atomen bevatten logischerwijs ook meer protonen en neutronen.

Het probleem met die protonen is dat ze allemaal positief geladen zijn. Ze stoten elkaar dus af.

Gelukkig zitten er ook neutronen in de kern. De sterke kernkracht zorgt ervoor dat protonen en neutronen in de kern bij elkaar worden gehouden.

Hoe groter de atoomkern en dus hoe meer kerndeeltjes er aanwezig zijn, hoe verder deze kerndeeltjes van elkaar afzitten omdat er meer andere kerndeeltjes tussen zitten.

Deze kerndeeltjes kunnen de sterke kernkracht dus niet goed op elkaar uitoefenen en er is niet veel nodig om deze atoomkernen uit elkaar te laten vallen.

Dit gebeurt dan ook vaker en daarom noemt men deze atomen instabiel.

Bij lichtere atomen gaat het voornamelijk om de verhouding tussen neutronen en protonen. Teveel protonen en ze stoten elkaar weer te veel af.

Teveel neutronen en je krijgt ook een onstabiel atoom omdat een neutron op zich minder stabiel is dan een proton.

Kortom: willen neutronen en protonen overleven in een atoomkern moet de verhouding kloppen. Klopt deze niet, dan krijg je radioactief verval.