Hoe kun je een neerslagreactie veroorzaken? En is de reactievergelijking van een neerslagreactie niet hetzelfde als die van een indampvergelijking?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Neerslagreacties veroorzaak je in het algemeen door twee oplossingen te mengen.

De bijbehorende reactievergelijking is (meestal) dezelfde als van een indampreactie, omdat slechts 2 van de 4 ionen met elkaar reageren tot een neerslag. Maar let op, dat hoeft strikt genomen niet zo te zijn.
tinus1969
10 jaar geleden
een reactie van een neerslagvergelijking ziet er inderdaad min of meer hetzelfde uit als een indampvergelijking. De oorzaak van beide reacties zijn alleen anders. Bij een neerslagreactie voeg je twee ionen (meestal afkomstig van zouten in oplossing) bij elkaar. Sommige ionen vormen samen een zout dat niet of bijna niet oplost in water. De ionen van de zouten die wel oplossen in water blijven gewoon ionen. ionen die niet goed oplossen vormen een neerslag reactie. In binas tabel 45 staan welke zouten wel of niet goed oplossen in water. Een indampreactie is anders. Daar wordt het water verdampt, maar de ionen kunnen niet mee verdampen. De ionen blijven dus achter en hebben geen water meer om in op te lossen en worden dus weer zouten. Beide reacties gaan dus van opgeloste vorm naar vaste vorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een neerslagreactie is gewoonlijk een reactie van een slecht oplosbaar product.

Wanneer 2 of meerdere deeltjes een binding met elkaar kunnen aangaan zullen ze dat ook doen wanneer deze deeltjes in oplossing met elkaar botsen. Deze deeltjes zullen elkaar ook weer loslaten.

Beide 'reacties' gebeuren aan een bepaalde snelheid. Waarbij de snelheid van de eerste afhankelijk is van de concentratie van de aanwezige deeltjes. Van zodra de concentraties zo hoog zijn dat de snelheid waarmee de deeltjes binden groter is dan de snelheid waarmee ze elkaar weer kunnen loslaten ontstaat er een neerslag.

Die snelheid is voor elke soort binding anders en alle factoren omgerekend kan je daar het oplosbaarheidsproduct van maken. Dit is het product van de concentraties van alle deeltjes waar de binding uit bestaat waarbij een neerslag ontstaat.

In zekere zin is een indampvergelijking dus inderdaad hetzelfde. Want ook op die manier zorg je voor een hogere concentratie van de verschillende deeltjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een neerslagreactie heb je te maken met goed oplosbare stoffen die met elkaar reageren , waarbij een slecht of zo goed als niet oplosbare stof ontstaat.
Als voorbeeld NaCl en AgNO3, Ag+ en Cl- vormen AgCl welke in dat millieu zo goed als niet oplosbaar is.
Het slaat dan neer en is via filtratie te winnen.(filter naspoelen met demiwater en drogen. )
Indampen is geen goede keus, de NaNO3 zit dan in de ingedampte neerslag.
De gefiltreerde restvloeistaf is wel in te dampen en dat is dan NaNO3, dat is echter geen neerslagreactie maar gewoon natuurkundig indampen.

Je moet indampen dus niet zien als een neerslagreactie in chemische zin.