Waarom stijgen de belletjes koolzuur in drinken slechts vanuit één plek omhoog?

Als je kijkt naar een koolzuurhoudend drankje, zie je dat de koolzuur vaak vanuit één enkele plek precies recht omhoog stijgen.

Dat recht omhoog snap ik nog wel, maar waarom komt het maar uit 1 plek, en hoe ontstaan die belletjes precies.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden!

Groetjes en alvast bedankt!:)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Van andere gebruikers heb je al een eenvoudig antwoord gehad, maar ik ga proberen wat dieper hierin te gaan.

De belletjes vormen zich op plaatsen waar een oneffenheid in het materiaal zit: een kras, een uitstulping, een gaatje... De belletjes vormen zich op deze plaatsen, en daarom krijg je het gevoel dat ze "uit het niets" op die éne plek ontstaan en naar boven drijven.

Maar dan is de volgende vraag, waarom ontstaan belletjes juist bij deze oneffenheden, en niet elders?
Het antwoord is dat op deze plaatsen heb je een grote(re) oppervlakte, en dus een relatief klein volume vloeistof dat in contact staat met een een relatief grote oppervlakte.
Door de grote interactie tussen het vloeistof en het materiaal van het recipiënt, is de oppervlaktespanning stukken kleiner dan elders in het vloeistof. Het gevolg hiervan is dat als er belletjes zich vormen, dan zullen deze veel eerder op deze plaatsen ontstaan dan elders.

Dat geldt zowel voor koolzuurhoudende drank als voor vloeistoffen die je aan de kook brengt. In het eerste geval is het CO2 die opgelost is in je drank dat de belletjes vormt, en in het tweede geval zijn er belletjes waterdamp die in het water ontstaan en het kokende water laten borrelen.
In beide gevallen zullen de belletjes bij voorkeur ontstaan daar waar de oppervlaktespanning het laagst is, en dat is dus op plaatsen met veel contact tussen vloeistof en het materiaal.

Het antwoord is dus: "omdat daar is de oppervlaktespanning lager, en dat komt door oneffenheden in het materiaal".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gasbelletjes hebben een plaats nodig om zich te vormen, vaak is dat een oneffenheidje op bijvoorbeeld het glas. Daar hoopt het gas zich op en vormt een belletje dat opstijgt als het groot genoeg is. Bij het koken van water zie je het ook wel eens, dat de belletjes op 1 plek beginnen, vooral als je een glas water warm maakt in de magnetron
anneliez
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Iemand heeft kennelijk per ongeluk een minnetje gegeven.
Het is een goed antwoord, dus plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klopt inderdaad helemaal. Hier zie je dan ook het gevaar van bepaalde drukpannen; op het moment dat zich ergens een oneffenheid voordoet kookt het water daar opeens (het behoeft immers een oneffenheid om te kunnen koken) en daardoor komt al het water in een keer omhoog waardoor grote brandwonden kunnen worden opgelopen. Dit beginsel wordt echter ook toegepast om de banen van elementaire deeltjes zichtbaar te maken. Je kunt je voorstellen dat zo'n deeltje voor oneffenheden (ionisatie enz.) zorgt en langs diens pad dus belletjes ontstaan. Het is dus níét zo dat die belletjes altijd op één plaats ontstaan, maar ze hebben wél altijd een oorsprong.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, prima antwoord, dat is de juiste verklaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zit er dus altijd gas in, maar dat zie je niet omdat het te klein is voor het blote oog? En als het bij elkaar ophoopt wordt het zichtbaar? Moet ik me het zo voorstellen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je geen belletjes ziet, bijv. in de fles als die nog dicht is, komt dat niet doordat ze te klein zijn, er zijn dan geen belletjes. Het koolzuur is dan niet gasvormig, maar opgelost in de vloeistof. Dat is ook bij water zo, daar is zuurstof in opgelost. Erg prettig voor vissen. Bij verwarming worden het pas belletjes. Nog warmer en de zuurstof verdwijnt.

Waarom er niet vaker zeer kleine belletjes zijn, heeft dacht ik te maken met oppervlaktespanning. Dan zie je geen afzonderlijke belletjes, maar is het water wat troebel en wittig. Het komt voor bij heet water waar waar iets in zit dat de oppervlaktespanning verlaagt, zoals een drupje afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een magnetron kunnen belletjes op meer plekken beginnen, omdat daar niet alleen vanaf de bodem wordt verwarmd. Maar er is wel een voorkeursplek. Stoom krijg je bij een zuurstofbelletje dat er al was.

Het kan gevaarlijk worden, als er geen zuurstof is. Kook je een glas water in de magnetron, dan spettert er misschien wat over de rand, maar verder is het vrij normaal. Bij twee keer koken kan het gevaarlijk worden:
Laat je het water afkoelen, en kook je het kort daarna opnieuw, dan kan het gebeuren dat er geen belletjes ontstaan, omdat het glas geen krasjes of zo heeft. Het water komt dan in het hele glas boven het kookpunt, zonder te koken. Tot er toch een kern is voor dampvorming, en dan kookt het ineens allemaal tegelijk, explosief. Niet heel erg, alleen de magnetron dweilen en klaar.
Maar stop je de magnetron, of loopt de timer af, vlak voordat het water voor de 2e keer kookt, terwijl het toch al boven de 100 graden is, en pak jij dan het glas dan vast bij het oor, dan kun je het hele glas vol oververhit water over je hand krijgen. Het begint dan te koken, alsof het vergeten was dat het boven het kookpunt zat. En extra heftig, alsof het wat in te halen heeft. Kleine kans hierop, maar toch.