kunnen artisjokharten verkleuren door sigarenpeuken ?

Heb gisteren artisjokharten gegeten uit blik
sommige waren wat taai en smaakten als touw
heb deze in de asbak tussen de sigarenpeuken uitgespuugd
tot mijn verbazing waren deze resten vanochtend gifgroen verkleurd ( origineel waren deze bleek geel )
is dit een chemische reactie ?
het had opeens een groene kleur alsof het verse andijvie was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het komt doordat de as als een base werkt waardoor de kleur veranderde. Net als lakmoes.
Je kunt dit testen door de harten in soda te houden, dan zouden ze groen moeten worden, en daarna in azijnzuur, dan zouden ze weer bleekgeel moeten worden.