Het is niet specifiek de kou, maar de luchtvochtigheid die hier een gevolg van is... Door de droogte resulterende van de kou wordt de lucht een isolator een diëlectricum, en doordat de lucht de stroom niet geleidt, bouwt er lading op en die lading wordt via een stroomstoot ontladen als jij de kring sluit... Dus als jij op die bank gaat zitten... Zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vooral bij hoge luchtdruk in de winter, als het vriest dus, worden allerlei stoffen statisch die dat normaal niet zijn. Maar ook ' s zomers met mooi weer is het erger dan bij een lagedrukgebied.
Een tweede belangrijke reden is dat er in de winkel allerlei stoffen door elkaar hangen die elkaar beïnvloeden. Als er meerdere synthetische stoffen bij elkaar hangen wordt de statische elektriciteit van al die kledingstukken groter. De link maakt alles duidelijk..