Dit terug- en vooruitzetten noem je 'zomertijd' en 'wintertijd'.
In Nederland is de zomertijd in 1977 opnieuw ingevoerd; ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sinds 1977. De eerste invoering in Nederland was in 1916, maar in 1945 was dat weer teruggedraaid. 1977 was het invoeringsjaar voor de huidige zomer- en wintertijd.

Lang leve wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontstaan
Ene William Willet bedacht in 1907 dat we in de zomer heel wat uurtjes op bed liggen terwijl het buiten dan al
licht is, komen we 's-avonds thuis van het werk dan wordt het alweer snel donker. Hij bedacht dat het dus handig zou zijn om in de zomer de klok een uurtje vooruit te zetten. Dat levert elke dag een uurtje meer zonlicht op. In 1907 werd hij echter heel hard uitgelachen om dit idee.

In 1916 bedacht een onbekend gebleven persoon in Duitslanddat invoering van de zomertijd een besparing op energie op zou leveren. Energie die men hard kon gebruiken voor andere zaken. Duitsland voerde de zomertijd in en de rest van de wereld volgde. Na de tweede wereldoorlog werd een eind gemaakt aan de zomertijd. Heel lang duurde dat echter niet, in 1977 werd de zomertijd al weer van stal gehaald.