Hoe bereken je het rendement?

Ik heb morgen natuurkunde proefwerk, en snap niks van het rendement, en hoe je dat moet berekenen, kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het rendement is de verhouding tussen het vermogen dat je in een apparaat stopt en het vermogen dat je eruit haalt. Voorbeeld: Een elektrische auto heeft heeft een accu van 48 volt en er loopt een stroom van 20 ampere, het ingaande vermogen is dan 960 watt. Echter aan de wielen wordt een vermogen gemeten van 816 watt, dat komt door warmte en wrijvingsverliezen. Het rendement is dan 816:960 x 100%= 85%

Antwoorden (1)

Rendement WAARVAN?

Ik ga er even van uit dat het over vermogen gaat. Of over energie, dat maakt niet uit voor de manier waarop je het berekent.

Stel dat er op bijvoorbeeld een zonnepaneel voor 1400 Watt aan (licht)energie valt. En stel dat dit zonnepaneel uiteindelijk 280 Watt aan elektriciteit levert. Dan gaat er dus 1400 Watt in, en komt er 280 Watt aan nuttig vermogen uit.

Het rendement is dan 280W/1400W, dat is 20%.

Cryofiel