Onlangs zag ik een witte wolk met aan het uiteinde een klein stuk gekleurd, net als een regenboog, hoe kan dit?

Ik begrijp dat het iets te maken zal hebben met de zon die op de wolk schijnt die uit water bestaat dus reflecteert in kleuren maar waarom zien we dit dan zo weinig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het geen waterdamp?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterdamp is ook water toch? Alleen in een andere fase...

Het beste antwoord

Indien er hogere sluierbewolking is,kan er soms zonlicht door de ijskristalletjes van de sluierbewolking schijnen, met als resultaat een halo.
Er bestaan verschillende soorten halo's die allemaal een andere naam hebben

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de foto een halo die ik vorig jaar gefotografeerd heb, die uitzonderlijk mooi van kleur was, heel vaak zie je alleen maar een lichte vlek in de wolken met een kleurtje er aan, vaak links en rechts van de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat waren inderdaad precies de kleuren alleen zat het echt op het puntje van de wolk. Zeg maar een wolk in de vorm van Zwisterland en dan de linker onderpunt had deze kleuren.
Prachtige foto trouwens Ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mooie foto! + Vanuit een vliegtuig heb in incidenteel wel eens cirkelvormige regenbogen gezien in de wolken, ook bijzonder om te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Bas, dat heb ik wel eens gehoord, heb zelfs een keer een foto gezien van een ronde regenboog met de schaduw van het vliegtuig er in ( binnen de cirkel)

Andere antwoorden (1)

Regenboogkleuren ontstaan door de prismawerking van waterdruppels, waardoor het kleurenpalet van (zon-)licht uitwaaiert. Om vanaf de aarde zichtbaar te zijn moet de hoek van het licht op die waterdruppels wel precies kloppen. Wanneer het regent, hebben we een relatief grote afstand (van de wolk tot en met het aardoppervlak). De kans dat de juist hoek gemaakt wordt is daardoor veel groter dan bij een wolk allen. De druppels binnen die wolk zijn immers nog niet zwaar genoeg om te vallen. Dat is gelijk de tweede reden dat een regenboogwolk weinig voorkomt. De waterdichtheid en grootte van de druppels moet hoog genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder antwoord, dank je! Ik vond het echt prachting om te zien maar helaas zat ik in de auto en kon geen foto maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een regenboogwolk is inderdaad prachtig. Vooral omdat het niet hoeft te regenen. Met mooi weer geniet ik altijd net even iets meer van natuurschoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heerlijke wandeling door het bos als het regent kan ook heel aangenaam zijn!