Als je hardloopt heb je een bepaalde snelheid. Je zou kunnen zeggen dat de weg met die snelheid op je af komt. Hoe noem je deze kracht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan inderdaad. Het is een kwestie van relativiteit. Je zou het aardoppervlak bijvoorbeeld kunnen zien als een grote loopband die naar het Oosten draait. Dat kan handig zijn omdat je dan de "vaste sterren" als stilstaand kunt beschouwen als je snel genoeg loopt (cos breedtegraad *40 000 km/24 uur =1000 km/ uur). Je kijkt dan naar een onveranderlijke sterrenhemel en dat kan handig zijn. Je relatieve snelheid ten opzichte van de weg en de lucht verandert daardoor helemaal niet. In principe kun je dus elke snelheid alleen relatief beschouwen en verandert er niets aan de natuurwetten. Een automobilist kan zeggen dat een boom met 100 km/u op hem afkwam en een fortuinlijke fietser met grote snelheid op hem afkwam maar hem gelukkig net miste zonder een woord te liegen. Voor de deuk in de auto maakt het niets uit, dan telt alleen de snelheid van de boom ten opzichte van de auto. Dat heet het speciale relativiteitsprincipe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je beweegt/ hardloopt is er sprake van kinetische energie. De hoeveelheid hangt samen met de massa en de snelheid. De SI eenheid voor kinetische energie is de joule.

De weg zelf heeft geen snelheid.
10 jaar geleden
Nul.

Een voorwerp dat op je afkomt, oefent geen kracht op jou uit. Die kracht is dus nul.

Cryofiel
10 jaar geleden
Tja, het is gewoon niet zo. Als jouw collega-hardloper je tegemoet komt, dan ziet hij op zijn beurt ook de weg op zich af komen, alleen in tegengestelde richting. Ziedaar de onmogelijkheid.
Afgezien van de bewegingen van de aarde moet je stellen dat de weg niet beweegt en jij wel.
Als de weg wél op je af zou komen, dan zou die ‘kracht’ de kinetische energie zijn van de bewegende massa van de weg. Hoewel dat dus niet het geval is, zou die energie enorm zijn.
Het zou dan ook niet meevallen om te stoppen: dan moet je namelijk die enorme massa (de weg en alles wat er aan vast zit, de hele aarde dus) tot stilstand zien te brengen. Dat wordt flink remmen.
En als je weer verder wil, dan moet je alles weer in beweging zien te krijgen.
In de praktijk staat de weg dus stil, en beweeg jij ten opzichte van de weg. Gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dat de weg stil staat en niet jij is een kwestie van referentie. Je zou even goed kunnen zeggen dat de weg onder je door beweegt en jij stil staat. Het is maar net waar je je referentiepunt neerlegt. Net als in dit filmpje. Wie beweegt hier ? En wie staat stil ?
http://tinyurl.com/o6pcfqg
Schitterende vraag en volledig JA: elke energie veroorzaakt evenveel 'tegenenergie'. Het is zelfs berekenbaar dat je door het lopen tegen de aarderotatie in, de aarde zelfs (ongelooflijk) vertraagt door zo te gaan lopen. Er is ooit zelfs een theorie gemaakt die wou berekenen dat door het bouwen van al onze hoge fabrieken en huizen en appartementen er een kleine rol zou spelen van vertraging van de aarde, mede door het ontginnen van zware materialen uit de bodem (hier speelt het een rol zoals op een speelpleintje waar je zo'n 'ronddraaimolentje' hard duwt met je kindjes erop (of jezelf als kindje erop) en je dan met je armen je dichter trekt of weer verder je hoofd naar buiten doet om de draaiing te versnellen dan wel te vertragen.

Maar laat ons eens concreet gaan:

Ik liep gisteren zo'n halve marathon en weeg zo'n 85 kilogram, wat tot een energieverbruik uit voeding leidde van zo'n 1000 à 1500 calorieën.

De aarde weegt bij berekening iets minder dan 6.000.000.000.000.000.000.000.000 kg.

Ahum, de verhouding tussen mij en de aarde is...

Aj, met Win-Run (Windows vlagjestoets + R) en dan 'calc' om de rekenenmachine te starten, gaat het niet, even op wetenschappelijk zetten om het wel te kunnen of

6 met 8 X 3 nullen = 6 quadriljoen in het Nederlands of 6 septillion in het Engels dat is een tegen 70.588.235.294.117.647.058.824.

Je antwoord is dus, ja, de aarde komt door jouw snelheid van 10 km/h op je af met ook 10 km/h maar de VERTRAGINGSKRACHT (dat is je vraag) noemt men INERTIE en die bedraagt hetzelfde als jouw (acceleratie- dan wel handhavings)kracht die jij uitoefent met je omgezette voeding in beweging door te gaan lopen, maar dan gedeeld door elkeens massa:

1. Om het simpel te houden noem ik jouw kracht 1000 calorieën op 85 kg
2. In die hoedanigheid is de inertie van de aarde (het vertragen van de aarde in de tegengestelde looprichting) door jou te bereken op dezelfde 1000 calorieën op 6 quadriljoen kg.
3. Kracht berekent men hier meestal in Newton, maar je kunt het eigenlijk naargelang wens uitdrukken via je eigen gewenste 'energieformule'.
4. Als je wil kun je ook de slijtage aan de grond en je schoenen en ook in je lichaam gaan uitdrukken, je kunt ook nog eens de omzetting van je voeding uitrekenen en op mijn Garmin Forerunner XT kan ik ook hartslagen en aantal passen gaan omzetten in krachten.

Leuke vraag, hartelijk dank! Hopelijk is het antwoord begrijpelijk...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergat de link mee te geven op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheid Je zult zien dat vooral Newton zich (net zoals jij tijdens het lopen ook?) hierover boog. Je bent dus goed op weg een nieuwe Newton te worden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En WOW, 1000 X dank: door dit te lezen ontdekt ik een nieuwe briljante filosoof-wetenschapper waar ik zelfs het bestaan niet van wist. Zowel Newton als Einstein verwijzen naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Ernst_Mach die de relativiteitstheorie NIET onderschreef maar wel het basisprincipe gaf aan Einstein. En als ik goed lees, nog straffer: Einstein kon onderaan blijkbaar zijn theorie NIET weerleggen, dus dat betekent dat beiden als 'even grote wetenschappers' moeten beschouwd worden. Einstein dan wel met meer praktische bruikbaarheid en publicaties o.a. naar kernbommen (destructief) en vervolgens kernergie (energetisch en later ook medisch constructief) toe. Een woord van superdank ook naar www.goeievraag.nl die dit soort dingen mogelijk maakt!!! En nu op zoek naar een avn de originele boeken naar Ernst Mach op www.bol.com of antiquariaat of een bibliotheek in Parijs of zo! Deze zin, die dan blijbkaar van Ernst Mach al moet komen, is volgens mij het 'beste antwoord' (uit 19de eeuw dus): "Ernst Mach opperde het volgende: volgens newtoniaanse zwaartekrachttheorie werkt zwaartekracht tot in oneindig ver, zij het nog maar onnoemelijk zwak dan. Iedere plek in het universum, bijvoorbeeld de plek waar ons zonnestelsel zich bevindt, is dus onderhevig aan een zwaartekracht van alle materie in het universum tegelijk, een zwaartekracht die dan helemaal gelijkmatig verdeeld is. Omdat het rondom allemaal gelijk is valt het allemaal tegen elkaar weg, maar Mach opperde dat er misschien nog een aspect aan zwaartekracht zit, namelijk dat er weerstand wordt geboden aan snelheidsverandering. De algemene theorie van relativiteit, de opvolger van Newtoniaanse bewegingsleer en zwaartekrachttheorie, is mede geïnspireerd op deze gedachte van Ernst Mach." (lees zwaartekracht hier als traagheid en jouw lopen is op de aardbol via de zwaartekracht stampen met je voeten en dit heeft oneindige gevolgen maar soms zijn die "maar oneindig klein" (dus delen door oneindig is groter dan nul, maar niet alle wiskundigen gaan hier akkoord met mij maar dat is puur een '(ver)taalkwestie').
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yes, very yes (kan weer niet zwijgen, sorry): Heb dit boek meteen gekocht op Ebay, Engelse vertaling uit eind 19de eeuw (Cambridge Library Collection, terug uitgebracht in 2013!!!). 2013 x dank!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik loop al heel de dag rond als dat ik een terechte draai (in het Vlaams: lap) rond mijn oren gekregen heb sinds ik zo'n gat in mijn cultuur ontdekte: Die Mach is geniaal geweest en blijkt volgens mijn opzoekingswerk ook communicatief prachtig geweest te zijn en gaf al zijn kennis cadeau aan kennissen. Wat een Australopithecus, ik bedoel wat een Australiër, die mens! Thx Stoepje en Virdivlavus.