Hoe bereken je de gravitatieconstante?

oi allemaal,
Voor school heb ik een natuurkunde experiment gedaan met een luchtkussenbaan. Over de baan glijdt een ruiter. Aan de ruiter zit een gewichtje via een katrolletje.en als deze ruiter door 1e lichtpoortje gaat start de tijdmeting en als de ruiter door het tweede lichtpoortje gaat stopt de tijdmeting. De afstand tussen de 2 lichtpoortjes is precies 1 meter.
Het totale gewicht dat op de luchtkussenbaan beweegt is 360,8 gram. de afstand is 1 meter en de tijd is 1.0835 seconde. Nu moet ik met deze gegevens de gravitatieconstante berekenen. Hoe moet dit?moet je dan eerst de versnelling berekenen?en daarna?en met welke formules?
Willen jullie mij helpen want ik snap er echt helemaal niets van

Groetjes knantje

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gravitatieconstante?? Of de zwaartekrachtsversnelling?
Ik geloof niet dat je over voldoende gegevens beschikt nog, dus dat heb je in elk geval al goed gezien. ( De gravitatieconstante wordt door de knapste natuurkundigen trouwens gewoon op G=1 gesteld; misschien is je leraar er ook wel zo eentje? :) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je weet de afstand en de tijd,dus dan kan je snelheid berekenen,maar hoe kan je dan de versnelling berekenen?en als je de versnelling weet schijn je op de een of andere manier g te kunnen berekenen. Met de formules F = m x g en F = m x a
Poet
10 jaar geleden
Check even dit antwoord. Waarschijnlijk van een leerling 1 klas hoger...
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/valversnelling-uitrekenen-omschrijving.482798
@Landsgevaer is lekker aan het scoren zie ik. Lijkt wel een eitje met een strip anticonceptiepillen...!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar snap ik niets van, en dat hebben we nog niet gehad met hoeken en vectoren enzo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij ontbreken op twee punten nog wat dingen:
- Weet je de massa van het gewichtje dat naar beneden kukelt afzonderlijk, zonder ruitertje, en de massa van het ruitertje zonder het gewichtje?
- Weet je op welk punt je het ruitertje hebt losgelaten voordat het door het eerste lichtpoortje ging, of liet je het ruitertje los direct voor het eerste poortje, of meten die lichtpoortjes wellicht ook hoe lang de lichtstraal onderbroken werd, naast wanneer?
Als je op beide vragen nog één extra gegeven kan aanleveren zie ik wel in dat je "kleine g" kan bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Massa gewichtje zonder ruiter is 64,9 gram.massa ruitertje 290,2 gram.haakje waar gewichtje aan hangt 1,0 gram en het pinnetje waarmee de ruiter aan het touw van het gewichtje zit 4,7 gram. Totaal dus 360,8 gram. De meting begint als ruiter door 1e lichtpoortje gaat en op dat moment is snelheid 0 m/s
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de snelheid 0 m/s is gaat hij niet door het poortje ;) Maar als ik het begrijp doet je ding er 1,0835 seconden over om vanuit stilstand 1 meter af te leggen. Uitgaande van geen wrijving, en een eenparige versnelling is de snelheid bij doorkomt dus iets minder dan 2m/s (gemiddelde snelheid is de helft van de eindsnelheid, en die is iets minder dan 1m/s). Nu wil je de kracht berekenen die nodig is om 360,8 gram een versnelling van iets minder dan 2m/s per 1,0835 seconde, ofte wel nog iets minder dan iets minder dan 2m/s^2 te geven. Vervolgens weet je welke kracht door het gewichtje geleverd wordt, dat deel je door de massa van het gewichtje+haakje (we gaan ervan uit dat het touw niks weegt), en dan zou je uit moeten komen op je antwoord! Denk ik. Kan zijn dat ik wat slordigheidjes heb laten zitten.

Het beste antwoord

OK, die extra gegevens zijn genoeg.
Ik verklap het niet allemaal natuurlijk, maar hier het recept:
- Je kent de formule voor de eenparig versnelde beweging? Je weet dat hier v(0)=0m/s, en x(t)=1m voor je gemeten t. Daaruit bepaal je de versnelling.
- Met F=m*a bepaal je dan de kracht die blijkbaar op het hele gezamenlijk spul heeft gewerkt (d.w.z. alles wat in beweging komt).
- Je weet ook op welke gewichtjes allemaal de zwaartekracht inwerkt (d.w.z. alles wat vertikaal beweegt, want de ruiter op de horizontale baan wordt zelf niet rechtstreeks door de zwaartekracht versneld)?
- Je weet dus wat de totale versnellende kracht is, door welke massa die kracht geleverd wordt; daaruit vind je g.
Sukses!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vgem = s/t = 1,00/1.0835=0.923x2 is eindsnelheid. Dit is dan dus 1.846 m/s. a = 1.846/1.0835= 1.701m/s2. Is dit dan de versnelling?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt goed!
Ik leerde dat als x(t) = x(0) + v(0)*t + 1/2*a*t^2, maar het antwoord is hetzelfde. Dat is natuurlijk nog NIET de zwaartekrachtsversnelling g...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ohw ik weet het denk ik al.
F = 0.3608*1.701=0.61.
360.8-290.2=70.6:1000=0.0706
0.61:0.00706=8.59m/s2
Klopt deze berekening en dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt als iets wat kan kloppen, iets minder dan de zwaartekracht op aarde, waarschijnlijk in verband met wrijving van ruiter, touwtje en katrol!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergeet het pinnetje waarmee de ruiter aan dat touwtje zat zo te zien. Die gaat net als de ruiter zelf wel mee als passagier in de versnelling, maar telt niet mee als aangrijpingspunt van de zwaartekracht.
Verder correct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee, super
Je bent geweldig!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt!!