is het wel echt vacuum?

Er wordt gezegd dat er overal (ook in de ruimte) wel een deeltje per kubieke centimeter is. Maar als je in de kubieke centimeter een blokje van één kubieke millimeter neemt is het daar toch wel vacuüm? Want dat deeltje kan niet de hele kubieke centimeter innemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

In die kubieke millimeter heerst op dat moment (!) inderdaad een vacuüm. En moment later kan dat deeltje of een ander deeltje plots wel door jouw kubieke millimeter vliegen en dan vult zo'n stofje plots een relatief groot deel van die ruimte. Op dat moment slaat de schaal weer door naar de andere kant.

Je moet het in de praktijk dus meer als een gemiddelde zien over een redelijk volume en eventueel een redelijke tijd.

En in dat gemiddelde is de 'lege' ruimte niet geheel vacuüm.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het is nooit ergens helemaal vacuüm?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
In de praktijk is het creëren van een echt volledig vacuüm inderdaad vrijwel onmogelijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
En in de natuur komt het ook niet voor, al schijnt het pad waar net de bliksem door getrokken is kortstondig wel die situatie te benaderen.
Thecis
10 jaar geleden
In principe is een volledig vacuum nooit mogelijk. Er mogen dan soms geen (zichtbare) deeltjes zoals atomen aanwezig zijn, maar overal ontstaan continu elementaire deeltjes uit de aanwezige energie en deze vernietigen elkaar dan ook weer meteen. QM effect. Een volledig vacuum krijg je daardoor niet, maar de vraag is of dat niet te ver gaat :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
... en dan hebben we het nog niet een over Higgsdeeltjes en andere quantummechanische verschijnselen.
Maar ik denk inderdaad dat dat verder gaat dan wat de vragensteller bedoeld.
Een bijna-vacuüm is een gasvormige toestand. Deeltjes bewegen met een razende snelheid in een gas en als ze iets tegenkomen, een wand bijvoorbeeld, botsen ze daartegen en veranderen van richting. Dat botsen voelen we of meten we als druk. Heel weinig botsingen per cm^2 is een erg lage druk. In jouw mm^3 schieten ook deeltjes die een wand kunnen treffen als je die daar hebt. Onder wat meer normalere omstandigheden, zoals een gewone atmosferische luchtdruk, is de druk overal hetzelfde: overal schieten evenveel deeltjes per seconde tegen een cm^2. Dat is in bijna-vacuüm precies hetzelfde.