maakt het uit van welk metaal de kathode en anode zijn?

Wat maakt het uit welk metaal ik waar gebruik en, zou het in prenciepe met alle soorten mogelijk zijn of ligt dat aan wat ik wil electrolyseren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Dat kan liggen aan wat je wil elektrolyseren en wat je wil bereiken daarmee. Als je bijvoorbeeld koper UIT water wil halen door elektrolyse, moet je geen koperen anode gebruiken. Deze zal dan juist koper de oplossing in dwingen. Denk bij dit soort dingen aan KNAP. KathodeNegatief AnodePositief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anodes en kathodes kunnen aangetast worden omdat ze daar beroofd worden van elektronen of gereduceerd worden.
batterijen en accu's maken juist zelfs gebruik van dit principe.
Enkele stoffen laten zich niet aantasten, en dat zijn oa. koolstof en platina.
Als je elektrolyse toe wilt passen , zoals het ontleden van (aangezuurd) water, kun je het beste koolstaven gebruiken die je uit zink-koolbatterijen kunt halen.
De koolstaaf kun je dan het beste uitgloeien (doe dit BUITEN) . Met twee koolstaven en een opstelling zoals het apparaat van Hofmann kom je dan een heel eind.
Gebruik geen zout water , je krijgt dan ook Chloorgas waar je zuurstof zou verwachten en dat is HEEL giftig (een snufje en het is gebeurd).

Platina is zo goed als onbetaalbaar.

Gebruik om koolstaven te verkrijgen GEEN alkalinebatterijen , daar zitten geen koolstaven in.

In zink-lucht batteijen die voor schrikdraadapparaten worden gebruikt zitten mooie dikke koolstaven.

Gebruik je metalen anders dan platina dan kun je allerhande ongewenste reacties en reactieproducten krijgen waar je NIET op zit te wachten.

Met twee omgekeerde met sterk verdund zwavelzuur gevulde flesjes die elk een koolstaaf met geisoleerde draad(!) voorzien omgekeerd in een groter bakje met hetzelfde water staan kun je eenvoudig zuurstof en waterstof maken.
Deze drukken het water uit het omgekeerde flesje, waarbij de waterstof het flesje twee keer zo snel leegdrukt als zuurstof.
Gebruik een niet te hoge spanning/stroom, gelijkstroom van een volt of 4-6 werkt heel mooi, hoe dichter de omgekeerde flesjes bij elkaar staan en de opening onder in contact staat met het water in het bakje, hoe lager de weerstand en hoe groter de stroom is.
De STROOM bepaalt de elektrolysesnelheid en de spanning bepaalt mede de stroom.

Wil je verkoperen of anderszins galvaniseren dan zijn daar andere werkwijzen voor.

Ga niet zomaar met metalen en opgeloste zouten wat uit proberen via electrolyse,
Chloorgas, nitreuze dampen , giftige zoutoplossingen en andere dingen waar je niet op zit te wachten, kunnen dan ontstaan.

Je kunt ook met soda oplossingen electrolyse toepassen.
gebruik daarbij geen aluminium, die reageert heftig met basische oplossingen

Ik hoop dat je wat me deze tips kunt, uit eigen ervaring weet ik dat ze werken.