Wat voor stof is dit in de bijgevoegde afbeelding?

Ik dacht iets van een Hydraat, maar weet het niet zeker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn we weer bezig met huiswerk?

Het beste antwoord

Dit is NaCl (aq). Opgelost Natriumchloride. Oftewel keukenzout in water.

Toegevoegd na 1 minuut:
De kleine moleculen stellen H2O (water) voor. Na+ en Cl- zijn de ionen die je krijgt als je NaCl oplost.

Toegevoegd na 20 uur:
Met jouw toevoeging in de reacties zou het ook nog een natriumchloride-hydraat voor kunnen stellen. Eigenlijk is dat wel logisch, als je ziet dat alle H2O'tjes zich netjes richten naar de plusjes en minnetjes van de ionen. Dus je had het zelf al bijna goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een VERZADIGDE keukenzoutoplossing in (demi)water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is (keuken)zout (NaCl) opgelost in water en dan zeer geconsenteerd.

Het hangt er vanaf of het vloeibaar of vast is wat het precies is. Het zou nl. ook een hydraat kunnen zijn zoals jij noemt. Dat is een vast zout waar nog veel water in zit. Bijvoorbeeld Na2CO3.10H2O (natriumcarbonaat). Echter volgens mij kan NaCl niet zo veel water in zijn vaste stof (kristal) rooster op nemen. Het lost redelijk snel op. Dus er is te veel water in het plaatje voor een hydraat.

Je kan wel goed zien dat water een solvatatie/hydratatie laag om de Na+ en Cl- ionen vormt. Water heeft een positieve en negatieve kant. De positieve kant draait naar Cl- toe en de negatieve kant naar Na+ (zie figuur).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rode bolletjes met witte bolletjes zijn waarschijnlijk water moleculen (H2O)

De Na+ en CL- zijn ionen (geladen atomen). Aangezien natrium een metaal is en chloride een niet metaal vormt dit een zout (NaCl) door het vermoedelijke water en het feit dat het ionen zijn, moeten ze zijn opgelost

Dus: NaCl (aq)
(natriumchloride / keukenzout)