heeft muziek een gemiddelde frequentie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met "gemiddelde frequentie"?
Afhankelijk van hoe je het zou willen definieren zal er vast een gemiddelde waarde zijn over alle muziekstukken die tot dusverre ooit zijn uitgekomen. Per muziekgenre zal het wel verschillen. Wat je met zo'n waarde aan zou moeten weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Westerse muziekinstrumenten zijn gestemd op 440 Hz, maar ik weet niet of je dit bedoelt

Antwoorden (1)

Muziek bestaat uit geluidsgolven. Elke geluidsgolf heeft een frequentie.
Theoretisch zou je van elke geluidsgolf de frequentie kunnen noteren, dat optellen en het resultaat delen door het aantal geluidsgolven. Dat geeft je dan een gemiddelde frequentie.

Maar meer dan die gemiddelde frequentie van dat specifieke geluid van dat stuk muziek heb je niet. Een soort van "standaard gemiddelde frequentie", dat bestaat niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De geluidsgolven vormen een continuum. Je kunt ze eigenlijk niet "tellen".
Als het digitale informatie is zou je het vermogen als functie van frequentiebandje kunnen plotten, en dan een soort van "zwaartepunt" van het spectrum kunnen bepalen. Dan hangt het antwoord nog af van allerlei andere willekeurige keuzes, bijvoorbeeld of je het op een lineaire schaal in Hertz doet of een logaritmische schaal in octaven, in intensiteit in Watt of in intensiteitsniveau in decibel, en waar je de boven- en ondergrens van het frequentiebereik neerlegt of wat de samplerate was.
Een beetje een ongedefinieerde vraag al met al...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Met tellen ga ik uit van het aantal keer dat een geluidsgolf door het nulpunt gaat. Via de tijd tussen 2 opeenvolgende nulpunten valt de frequentie te bepalen. Maar ik sta open voor betere methoden :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, dus je stelt voor de afstand tussen nuldoorgangen te bepalen om zo de halve golflengte af te leiden, waarmee een frequentie correspondeert? (Of, in een keer, de helft van het totale aantal nuldoorgangen delen door de totale tijdsduur van het fragment is ongeveer hetzelfde idee.) Heel origineel en creatief!
Pas je dit toe op een golfvorm als sin(t)+sin(3t) dan krijg je een heel breed spectrum i.p.v. twee scherpe frequenties. Het gemiddelde blijft wel redelijk lijkt me. Ik zou gekozen hebben voor
= (INTEGRAAL f*P(f) df) / (INTEGRAAL P(f) df)
Met P(f) het vermogensdichtheid van het geluid rond frequentie f (gebaseerd op een Fouriertransformatie).