In verzadigde koolstofverbindingen is er een hoek van meestal 109 graden tussen de bindingen. Voorbeeld CH4
Rond een dubbele binding zijn hoeken van 120 graden: etheen CH2 = CH2
In een molecuul, of een gedeelte daarvan, met een drievoudige binding is de hoek tussen bindingen 180 graden; hier liggen de atomen op een rijtje: etheen HCCH
H - C 3voudig C -H
Een combinatie van 2 dubbele bindingen achter elkaar, levert ook een lineair molecuul( of gedeelte) Voorbeeld CO2 O = C = O