Concentratie is de hoeveelheid stof die is opgelost in 1 liter van een oplosmiddel (eenheid: g/L).

Dichtheid is de massa van een hoeveelheid stof, meestal 1 cm3 (eenheid: g/mL)

De eenheid waarin we de massa uitdrukken is g of kg.
De eenheid waarin we het volume uitdrukken is mL of L of cm3 of m3.
De eenheid waarin we de dichtheid uitdrukken is g/mL (voor gassen en vloeistoffen) of g/cm3 of kg/m3 (voor gassen en vaste stoffen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de dichtheid bepalen we de verhouding van de massa van een stof met zijn volume.

Met de concentratie wordt bedoelt hoeveel van een bepaalde stof ergens is in opgelost.

Water heeft bijvoorbeeld een dichtheid van 1 kg/dm³.
En zeewater heeft bijvoorbeeld een zoutconcentratie van 3 à 4 g/l.

Dat voor beiden dezelfde eenheid soms mogelijk is, is misschien verwarrend. Als je 1 liter zuiver water hebt is de dichtheid 1 g/ml en de concentratie van 'zuiver water in water' als dat al zinvol om te noemen zou zijn is dan ook 1 g/ml.

Dat is dan ook het verschil. Dichtheid en concentratie hebben allebei een heel ander nut. Dat men bij zuivere stoffen eigenlijk niet van een concentratie spreekt is omdat deze stof dan in 'overvloed' aanwezig is en geen zinnige invloed heeft op bepaalde zaken zoals chemische reacties terwijl dat bij concentratie(verschillen) wel het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik moet de concentratie en dichtheid bepalen van suiker opgelost in water. 4.999gr suiker opgelost in 25ml water is 25.402gr. Kan iemand me helpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4,999 gram suiker opgelost in 25 ml water zou 29.999 gram moeten zijn. De totale oplossing is dus in minder water gebeurt. Bepaal het volume van het huidige mengsel. 4,999 gram delen door dit volume geeft de concentratie. De massa van het totale mengsel (ik vermoed dat je daarmee die 25,402 gram bedoelt) gedeeld door dit volume geeft de dichtheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mg/l? Dat is wel een erg lage dichtheid!