Wat is het verband tussen stroomsterkte en de grootte van de magnetische kracht?

We hebben al een experiment gedaan en weten dan deze groter wordt naarmate de stroomsterkte groter wordt, alleen is dit wel erg weinig voor een conclusie! Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Het IS de conclusie !

Maar wanneer je wat toe wil voegen zou je kunnen kijken of je wat getallen kan toevoegen.

B.v.:
- Hoevéél neemt het magneetveld in kracht toe per hoeveelheid stroom.

- Verloopt dat lineair, of niet ?

- Is er wellicht een bovengrens aan de toename ? (m.a.w. is erop de duur wellicht sprake van verzadiging ?)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Goed dat je suggesties geeft ipv antwoorden. Het is tenslotte hún proef. Plus.
Reddie
10 jaar geleden
Overigens:
1) in het antwoord van escape is r de AFSTAND tot de draad.
2) "2*pi*r" is een omtrek, en geen oppervlak.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Reddie
Oeps.... je hebt gelijk....
Voor een oneindig lange draad geldt:

B=(u*I)/(2*pi*r)

B is het magnetische veld in Tesla's.
u= de permeabiliteitsconstante (1.26x10-6 H/m)
i= de stroom in de draad
escape
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Lastig te zien maar die 'I' in de formule is dus een hoofdletter i is, en géén l (van Lodewijk) Maar je formule is correct ! Wel geldt het alleen voor een ronde draad (vanwege de "2*pi*r") maar aangezien een draad meestal rond is...
Maar wat ik eigenlijk op wil merken is dat dit deel dus simpelweg voor de oppervlakte van de doorsnee van een draad staat.
Reddie
10 jaar geleden
Je vergeet te melden dar r de afstand tot de draad is.