Wat zijn theoretisch en praktisch gezien de grootste moleculen?

Ik wil graag weten wat het grootste in het echt gemaakte/bestaande molecuul en het theoretisch bewezen molecuul. Ik weet van macromoleculen, maar welke is de grootste?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Suiker dan?

Het beste antwoord

Diamanten zijn eigenlijk reuze-molekulen (het zijn immers covalent gebonden koolstofatomen). Er schijnt een witte dwerg te zijn (BPM 37093) met een bevestigde 3000-km grote diamantkern. Of het de allergrootste is weet ik niet, maar het is wel groter dan een macromolekuul. Theoretisch kan ie zo groot worden dat ie net niet in elkaar stort tot een neutronenster of zwart gat, of in elk geval onder zijn eigen gewicht zou bezwijken, zou ik zeggen. Hoe groot dat zou zijn weet ik niet.
BPM 37093 gaat ook door het leven als ‘Lucy’, vanwege de Beatles-klassieker ‘Lucy in the sky with diamonds.’ :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil covalent gebonden zeggen? Ik heb net één jaar scheikunde op school (ontzettend leuk en interessant , trouwens) maar ik ben nog niet zo ver ;) heb net geleerd wat alkanen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is hetzelfde soort verbinding als waarmee de C-tjes in een alkaan aan elkaar vastzitten. :)
De naburige atomen hebben elektronen tekort, en delen er een paar met elkaar. Zo ook in diamant, alleen hebben de C-tjes daar geen H-tjes als buren, maar alleen andere C-tjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan een heel klein diamantje dat uit een afgerond aantal atomen bestaat. En daarvan dan een zo groot mogelijke... :) Het is een kwestie van nomenclatuur, en die is nogal willekeurig, lijkt het. Ik zie een molekuul meer als een configuratie atomen met bindingen die dusdanig zijn dat de onderlinge verbindingen dezelfde blijven (de "topologie" van het molekuulskelet zogezegd). Als hierboven C60 buckyballen molekulen zijn, dan zijn grotere buckyballen dat ook zou ik zeggen. En dan ook buckybuizen, die willekeurig lang zijn in principe. Of grafeen. Of diamant. Of SiO2 inderdaad. Metalen wordt een beetje waziger, omdat daar de binding veroorzaakt wordt door een mobiele elektronenzee (maar ik geef toe, zo ook benzeen in het klein).
Nou ja: ik ben een fysicus, geen chemicus; misschien is het dat. Ik laat hapap maar bedenken wat ie al dan niet als molekuul wil zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even naar een definitie gezocht.
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Chemistry#Molecule worden repeterende structuren uitgesloten. Dan zou diamant, als stofnaam, inderdaad niet voldoen.
Beetje vaag hoe klein een diamant zou moeten zijn om niet meer als repeterende kristalstruktuur te worden gezien ("wanneer worden vele zandkorrels een zandhoop?"). Het is dan bv. ook de vraag of DNA ook als repeterend wordt gezien. Of een onregelmatige maar in principe willekeurig grote wirwar van aan elkaar zittende buckybuizen. Of, een diamant met her en der allerlei defecten. En zo zijn we weer rond.
Nou ja, filosofische kwestie dit; lijkt me geen echt antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@landsgevaer
Je bent me net voor!
Kristalline structuren (b.v. een diamant, quartz, enz) tellen niet als moleculen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig is de kans vrij klein dat BPM-37093's kern kristallijn is. :)
En anders val ik maar terug op die onregelmatige wirwar van buckybuizen.
Thecis
10 jaar geleden
DNA wordt gezien als macromolecuul. Weliswaar repeterende structuren, maar zeker geen kristal. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan thermoharders (ploymeren). De dwarsverbindingen die zorgen dat het niet vervormbaar is zorgt ervoor dat dit 1 groot molekuul is. Als voorbeeld bijvoorbeeld het dashboard van een auto of tuinstoelen. DNA is wel een beter voorbeeld overigens
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens wat DNA betreft. Polymeren is een twijfelgeval wat mij betreft, want volgens deze redenering een autoband is ook één molecuul, en als je de banden van zo'n monstertruck neemt, dan heb je meteen de grootste molecuul ooit! Zie link
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=B2wFuC4t7o7DdM&tbnid=578DUwUc5bQFRM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Ftyreonline.wordpress.com%2F&ei=dgzhUuSpKMib0AWF04GACw&bvm=bv.59568121,d.d2k&psig=AFQjCNE_PBfGNT3coY-F5XXuJ85g5kBiOA&ust=1390566901403346

Andere antwoorden (3)

Wetenschappers hebben de grootste moleculen in de ruimte gevonden. In een gaswolk in het sterrenbeeld Altaar werden zogenoemde buckyballs gevonden, moleculen bestaande uit zestig koolstofatomen.

De moleculen van een nanometer groot (eentienduizendste de breedte van een mensenhaar) werden tot nu toe alleen in laboratoria waargenomen
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De grootste moleculen zijn zeker groter dan de buckminsterfullerene. Een DNA-molecuul bijvoorbeeld, om maar wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De 'buckyballs' zijn de grootste moleculen die tot nu toe buiten de aarde zijn gevonden. Maar dat zegt vrij weinig.
Moleculen worden opgebouwd uit atomen. De grootste moleculen zijn denk ik de organische stoffen. DNA is misschien een goede kanshebber als je ziet hoe groot een DNA streng is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zullen niet de grootste zijn in volume, maar wel in lengte. Een menselijke cel bevat totaal 2 meter DNA. Dit zit in 46 chromosomen; dus een gemiddeld DNA molecuul is 4 cm lang.