als een raket met de snelheid van het licht vliegt kan een lamp welke bovenop staat, dan nog wel licht uitzenden naar voren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een raket kan zich niet met de lichtsnelheid bewegen, dus in die zin is je vraag niet van toepassing.

Een raket kan zich echter wel nét een tikkeltje langzamer dan de lichtsnelheid bewegen. Laten we daar dus maar van uitgaan: een raket die zich met 99,999% van de lichtsnelheid beweegt (voeg extra negens toe als je wilt).

Laten we ook even doen alsof die raket zich door een wat stoffige ruimte beweegt, zodat wij vanaf aarde de lichtbundel kunnen zien die de lamp van de raket uitstraalt. En we doen alsof de aarde stilstaat.

Vanaf de aarde zien we dan een raket voorbijvliegen met 99,999% van de lichtsnelheid. Uit die raket komt een lichtbundel die zich beweegt met 100% van de lichtsnelheid. Wij zien dus dat die lichtbundel maar net een ietsiepietsie sneller is dan de raket. De afstand van de voorkant van de lichtbundel tot de raket wordt maar heel langzaam groter.

Maar vanuit de raket gezien, ziet de ruimtevaarder het licht gewoon met de normale lichtsnelheid van zich af gaan. Ook als hij meetapparatuur heeft om dat heel precies te meten, ziet hij hoe het licht gewoon met de lichtsnelheid van hem vandaan gaat. De ruimtevaarder zal zeggen dat het licht sneller gaat dan hijzelf, en dat het snelheidsverschil tussen het licht en hem gewoon de lichtsnelheid is.

De ruimtevaarder ziet dus iets heel anders dan wij op aarde. En toch heeft iedereen gelijk.

Dit idee was voor Einstein het startpunt om zijn Speciale Relativiteitstheorie te ontwikkelen: de lichtsnelheid is voor iedereen gelijk, onafhankelijk van de snelheid die je zelf hebt.

Dit komt doordat zowel de ruimte als de tijd vervormen, afhankelijk van de snelheid. Dit noemen we ruimtedilatatie en tijddilatatie. Deze verschijnselen zijn inmiddels ook echt in de praktijk waargenomen, zowel bij subatomaire deeltjes als in het heelal.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er weer wat van bijgeleerd. Vooral de laatste alinea.

Andere antwoorden (2)

Licht gaat (in een vacuüm) met de snelheid van het licht. Die is constant. Het maakt dus niet uit of licht vanaf een stilstaande of bewegende bron komt (qua snelheid, qua golflengte maakt het wel verschil).
Als je zelf met de snelheid van het licht reist, en je richt een lichtbundel naar voren, reizen jij en het licht dus even snel. Je kunt het licht niet 'voor je uit werpen'. Jij en het licht reizen allebei met (ongeveer) 300.000 km per seconde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De relativiteitstheorie leert dat de tijd stil staat als je met de lichtsnelheid beweegt (de lichtsnelheid is voor een voorwerp met massa niet haalbaar dus dit is echt theoretisch). Het uitzenden van licht is het afleggen van afstand in de tijd. Als de tijd stil staat is er dus ook geen afstand die dat licht aflegt.
Als je iets langzamer gaat dan de lichtsnelheid, dan gaat de tijd heel langzaam vooruit. Dan legt het licht dus weinig afstand af. Net zoveel dat het licht ten opzichte van een stilstaand punt precies met de (constante) lichtsnelheid beweegt!