Roest is lichter dan ijzer.
Beter gezegd: Roest heeft bij gelijke volumes een lagere massa dan ijzer.

Maar dat is jouw vraag niet. Jij vraagt of een ijzeren spijker van, zeg, 1 gram meer massa vergaart naarmate deze roest.

Dit is wel het geval. IJzer is Fe, Gehydrateerd ijzer(III)oxide (roest) is Fe2O3. De ijzeratomen gaan een verbinding aan met zuurstofatomen. De totale massa van een spijker van 1 gram neemt dus toe door de toevoeging van zuurstofatomen, aangezien door het oxidatieproces (het roesten) geen ijzer 'verdwijnt'.

Dezelfde spijkers, maar dan geroest zullen dus een grotere massa vertegenwoordigen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Kleine toevoeging omdat er wellicht verwarring kan ontstaan:
Massa is in deze casus de juiste term. Het begrip 'gewicht' wordt inderdaad in de volksmond gebruikt, maar is eigenlijk onjuist.
In de natuurkunde is gewicht gerelateerd aan (lucht)druk.

Dus in onjuiste termen: Ja, een verroeste spijker is zwaarder.

Toegevoegd na 6 uur:
Bij de reacties werd ik terecht gewezen op het feit dat de natuurkundige term 'gewicht' niet is gerelateerd aan de luchtdruk. Uiteraard moet dit de zwaartekracht zijn die de Aarde uitoefent op massa.

Excuses voor deze blunder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen antwoord of een geroeste spijker zwaarder of lichter is dan een niet geroest exemplaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik citeer: "Dezelfde spijkers, maar dan geroest zullen dus een grotere massa vertegenwoordigen." Dat is het antwoord... in de volksmond zou wellicht worden gezegd dat een verroeste spijker zwaarder is, maar massa is de correcte term, aangezien gewicht gerelateerd is aan (lucht)druk.
Reddie
10 jaar geleden
"gewicht gerelateerd is aan (lucht)druk.", nee, aan de zwaartekracht, ofwel de massa van de aarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met je antwoord eens, behalve op een belangrijk punt:
Luchtdruk heeft weinig te maken met gewicht, het is de massa en de zwaartekracht waar je rekening mee moet houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie
Je was me net voor!! (^_^)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuseer... daar was ik abuis...
Zal ook mijn antwoord even aanpassen.
Dank aan de oplettende lezers! :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Waarom al die referenties naar massa ? In gelijk blijvende omstandigheden resulteert meer massa toch ook in meer gewicht ?
Ik begrijp dat het 'zuiverder' is, maar het resultaat blijft hetzelfde: de spijker wordt zwaarder door de extra zuurstof !
Even voor de duidelijkheid: je vraagt wat is "zwaarder", en dat kan je op twee manieren interpreteren:

- "Zwaarder" in de zin van "dichter" heeft te maken met soortelijk gewicht, en het gevoel dat geroest ijzer lichter is, heeft hiermee te maken.
Even een voorbeeld: hout is minder dicht dan ijzer, vandaar dat een voorwerp van hout minder massa heeft dan een even groot voorwerp van ijzer. Er wordt gesteld dat ijzer zwaarder is dan hout, maar dat is niet correct, want 1 kg hout is zwaarder dan een halve kilo ijzer. De correcte stelling is dat ijzer dichter is dan hout.
Nu even terug naar je spijkers: ijzeroxide (de geroeste spijkers) is minder dicht dan ijzer, bijna 50% minder dicht, om precies te zijn. Bovendien ijzeroxide brokkelt af. Hierdoor ontstaat het gevoel dat een geroeste spijker lichter is in de zin dat het minder weegt, terwijl juist het tegenovergestelde waar is.

- "Zwaarder" in de zin dat het gewicht groter is (en dat is je vraag, denk ik), heeft te maken met massa, en het antwoord is "ja, geroeste spijkers zijn zwaarder".
Wat van belang is voor het bepalen van het gewicht van een voorwerp is de massa en de kracht die deze massa in rust uitoefent op zijn ondersteuning, oftewel in normaal Nederlands: wat je afleest op een weegschaal als je het voorwerp erop legt.
Voor het bepalen van het gewicht (Fg) van de spijkers moet je dus weten de massa (M) en hoe sterk de zwaartekracht is (g):
Fg = m×g
Het gevolg van deze formule is dat exact dezelfde hoeveelheid (=massa) ijzer meer gewicht heeft op onze Aarde dan op de Maan. Ongeveer 6 keer zo veel.
Wij staan nu op de Aarde, en omdat g constant is, kunnen wij er van uit gaan dat gewicht gelijk staat aan massa.

Geroeste spijkers bevatten precies even veel ijzer als vóór het roesten. Wat er gebeurt is, is dat zuurstof uit de lucht heeft gereageerd met de ijzer atomen, en de spijkers bevatten nu dus meer massa omdat zuurstof ook massa, en dus gewicht heeft:
Fe + O2 -> Fe2O3
Dat betekent dat elke 2 atomen ijzer zich hebben gebonden aan 3 atomen zuurstof, en die extra massa van de zuurstof (of gewicht als je wilt) moet je optellen.
Elk atoom ijzer weegt 56 u, en elk atoom zuurstof 16 u (ongeveer)
Met een beetje rekenwerk, van 1 kg spijkers krijg je dus ongeveer 1,34 kg geroeste spijkers, dit ervan uit gaande dat de spijkers door een door geroest zijn.