Hoe kom ik erachter wat de elektronenconfiguratie van een stof is?

In mijn scheikundeboek ben ik bij elektronenconfiguratie aangekomen. De uitleg is echter zo vaag en onduidelijk dat ik er niks van snap.

Bij de opdracht die erbij hoort staat er: Geef de elektronenconfiguratie van de atoom soort 37, 17Cl (maar dan staan die 37 en 17 onder elkaar voor de Cl). Ik heb geen idee hoe ik dat uit zo moeten rekenen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.1K
Poet
10 jaar geleden
Hier vind je allemaal scheikundefilmpjes van dezelfde dame. Kan nog wel eens goed van pas komen!
http://www.youtube.com/user/veertjel?feature=watch

Antwoorden (2)

PS 17 is het atoomgetal van chloor, er zijn dus 17 protonen in de kern en daardoor heeft de kern dus ook een lading van 17+ Het getal 17 is het massagetal. De massa is het aantal protonen + neutronen van de kern want die wegen beide 1 en electronen wegen niets. Als het massagetal 37 is dan is het aantal neutronen in deze chlooratomen dus 37-17=20.

Het aantal electronen rond het atoom is gelijk aan het aantal protonen in de kern, dus 17. Één electron heeft lading -1 dus daarmee heeft het hele hele atoom de lading nul.

De electronen vliegen in schillen rond de atoomkern (dit is het atoommodel van Bohr). In de binnenste schil passen max 2 electronen. In de 2e schil passen er max 8 en in de derde max 8 of 18. De eerste wordt eerst gevuld, daarna de 2e etc.

De eerste 2 electronen vullen dus de 1e schil. De volgende 8 vullen de 2e schil. Dan zijn er nog 17 - 8 - 2 = 7 electronen over welke in de 3e schil komen. De configuratie is dus: 2, 8 , 7.

Kijk vooral ook nog even naar de bijgaande video (vanaf 0:35) want daar wordt het glashelder uitgelegd allemaal.

Toegevoegd na 30 minuten:
PS: PS betekent uiteraard: "Poet stelt"

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zie een foutje in mij tekst: "het getal 17 is het massagetal" Moet natuurlijk zijn: "..37 is het massagetal". Sorry.
10 jaar geleden
Je weet dat chloor 17 protonen heeft en dus 17 elektronen. Deze 17 elektronen moeten schillen op gaan vullen. De schillen zien er als volgt uit (weet niet precies hoe ik een afbeelding toevoeg, anders taat ie op het einde. ):

in een S schil passen 2 elektronen
in de P schil 6
in de D schil 10.

Je vult de schillen echter niet door eerst alle S schillen te vullen en daarna de P schillen. Als je in het plaatje kijkt zie je een pijl van rechtsboven naar linksonder steeds herhalen. Je vult dus eerst de 1S schil, dan de 2S schil dan de 1P schil etc.

Je vult de schillen net zo lang tot je elektronen op zijn.
De elektronenconfiguratie van Chloor wordt dan:

1s^2 2s^2 2p^6 3s^2 3p^5

Het is niet "tot de macht" maar ik weet niet hoe ik het cijfertje in super script krijg.

2+2+6+2+5 = 17

Hoop dat het een beetje duidelijk is..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Mogelijk moet goeievragenma dat nadere onderscheid ook maken. Maar misschien ook nog niet. Kan hij / zij zelf het beste bekijken.