In welke mate wordt een materiaal aangetrokken door een magneet?

Wanneer ik een ijzeren staafje aantrek met een magneet of een koperen staafje zullen deze met een verschillende kracht aangetrokken worden.

Hoe ziet dit er per materiaal uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, het ijzeren staafje ondervindt een aantrekkende kracht van de magneet en het koperen staafje helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je dient te kijken naar de (relatieve) magnetische permeabiliteit of susceptibiliteit. Als die groot en positief is, zoals voor ferromagnetische stoffen als ijzer, nikkel en kobalt, dan wordt het aangetrokken. Koper wordt zelfs heel lichtjes afgestoten, en dat heet diamagnetisme. Water trouwens ook: daarmee hebben ze in Nijmegen ooit een kikker in een magneet laten zweven.
De magnetische aantrekkingskracht tussen een permanente magneet en een gemagnetiseerd materiaal wordt trouwens niet met de formule van Coulomb beschreven; die is voor elektrostatische kracht. De magneetkracht zit wat ingewikkelder in elkaar (hangt ook af van de orientatie e.d.). Het is grofweg evenredig met het kwadraat van de sterkte van de magneet, de susceptibiliteit van het aangetrokken materiaal, en van ver omgekeerd evenredig met de 7e macht van de afstand (als ik het goed becijfer).