Waarom schrikken mijn katten niet van vuurwerk of knallen op de tv, maar wel als de vuurwerk knallen van buiten komen?

Als ik een oorlog film kijk waarin schoten te horen zijn of vuurwerk bij een reclame dan vinden mijn katten dat niet erg, maar als er buiten vuurwerk klinkt van hetzelfde volume schieten ze onder de bank. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je katten kennen ondertussen de exacte locatie en klank van je tv, daarom zullen je kat veel minder snel schrikken van geluiden van tv. Een kat zal normaliter een televisie niet snel associëren met gevaar. Echter als er een geluid zich plotseling afspeelt op een andere plek dan kan dit veel sneller een reactie triggeren.
Een zintuiglijke reactie in de vorm van een reflex (schrikreactie) op echte explosies is best begrijpelijk, het gaat gepaard met zowel een visuele flits als een gevoel van een drukgolf. Het is een reflex van het lichaam om eventuele gevaarlijke situaties te kunnen ontsnappen. In de hersenen wordt eerst de locatie van het geluid bepaald en ingeschat of de aard van het geluid te maken kan hebben met gevaar. Daar kan een reflex uit ontstaan in de vorm van een schrikreactie icm adrenaline. Daarna pas wordt er een betekenis gegeven aan het geluid en kan de situatie gerelativeerd worden aan de ernst ervan. De televisie heeft natuurlijk ook de combinatie van licht en geluid, maar die zijn beide lang niet zo dynamisch als een echte explosie. Die dynamische verschillen maken het zo potentieel angstaanjagend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien omdat vuurwerk harder klinkt en hij gewend is aan jou tv.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Inderdaad, zo ken ik de katten ook
Omdat ze gewend zijn aan geluid van de televisie. Ze weten dat het geen informatie voor hen is. Op miauwen of blaffen op TV wordt meestal ook niet gereageerd. Bij vuurwerk is het geluid harder, komt niet uit de TV, er is een lichtverschijnsel van buiten te zien, er is een luchtdrukverschil voelbaar. Het is een verschijnsel dat ze niet kennen of , na een jaar, weer vergeten zijn. Bovendien ruiken huisdieren het vuurwerk; kortom, het is echt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergist je enorm in het verschil in volume.
Echte knallen zijn 10 tot 100 keer harder. Dat je ze op tv even hard hoort is omdat je hersenen dat er van maken omdat je weet hoe het echt klinkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik hoor hier net een donderslag waar de ramen van trillen.
Dat gebeurt echt niet met het geluid uit je tv.
Reddie