hoe kan ik units omrekenen naar gram?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.9K
kierkegaard47
10 jaar geleden
units betekent weinig meer dan 'eenheid'. Zolang we niet weten wèlke eenheid, kunnen we hier ook moeilijk antwoord op geven lijkt me ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je atomic mass units, of enzymatic units? Voorbeiden heb ik namelijk wel een uitleg!

Antwoorden (1)

Je bedoelt, denk ik, atomaire massaeenheden(unit = u).
Uitgangspunt is: 1 mol waterstofatomen, dat is een aantal van 6,02*10^23 atomen, heel veel dus; dit noemen we het getal van Avogadro( N).
Deze hoeveelheid waterstofatomen heeft een massa van 1 gram.
Dus atoommassa is 1 u; de massa van 1 mol van dezelfde deeltjes is 1 gram.
Voor één waterstofatoom betekent dat 1 (g )/N = 1/(6,02*10^23) =
= 1,66*10^-24 gram.
Dus 1 u is 1,66*10^-24 gram.
Voorbeeld H2O
Molecuulmassa = 18,02 u; molmassa is 18,02 gram,
dus 1 watermolecuul heeft een massa van 18,02(g ) *1,66*10^-24 =
= 2,99 * 10^-23 gram.