is er een maximum aantal mensen dat kan ontstaan op aarde, door beperkte hoeveelheid grondstof waaruit wij bestaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo een beperkte hoeveelheid grondstoffen zaad en een eitje???????????????
Reddie
10 jaar geleden
@ronron1212 , "waaruit wij bestaan", niet "waaruit wij ontstaan"
ronron1212
10 jaar geleden
Waaruit bestaan we dan als we gemaakt worden reddie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zijn sociaal/psychologische factoren wel veel belangrijker. Hoe meer mensen hoe groter de bevolkingsdruk, hoe groter de kans op conflicten en hoe groter de conflicten worden hoe meer kans op vernietiging van de aarde.

Antwoorden (5)

Theoretisch zou dit mogelijk zijn ja, als de grondstoffen op zijn wordt het in principe moeilijker. Maar mensen kunnen gewoon blijven voortplanten zolang ze leven, grondstoffen of niet. Het kan pas niet meer als ze ter overlijden komen, of onvruchtbaar worden door bepaalde omstandigheden. En nu zijn ze al bezig met nieuwe oplossingen te bedenken voor het vervangen van grondstoffen, er is nu dus geen maximaal aantal mensen mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
+ ter compensatie van de min goed antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- ter compensatie van die plus, geen goed antwoord (er kunnen bijvoorbeeld niet meer kilo's mens zijn dan er kilo's aarde zijn om die mensen van te maken dus wel een maximum)
Dat is zeker waar. Al is niet helemaal bekend waar de grens ligt.
We bestaan voor het grootste deel uit Zuurstof(65%), Koolstof(18%), Waterstof(10%), Stikstof(3%), Fosfor(1%), en verder nog een beetje Calcium, Zwavel, Kalium, Natrium, Cloor en nog wat andere elementen.
Met name dreigt er een tekort aan Fosfor. Die halen we normaliter uit planten, die dat uit de grond halen. Maar die voorraad is zeer beperkt, reden waarom we steeds (kunst)mest moeten toevoegen. Maar mest stinkt, dus dat willen we niet. Dan blijft kunstmest over. De Fosfor die we daarvoor nodig hebben halen we uit een beperkt aantal Fosfaatmijnen, die, als we zo doorgaan, over 50 jaar uitgeput raken. We spoelen de Fosfor namelijk vooral met de urine naar zee, waar het zo verdund wordt dat geen levend wezen er nog iets mee kan.
Waar hebben we (en de planten) dan Fosfor voor nodig?
1) De membranen die de cellen omgeven zijn gemaakt van Fosfolipiden, verbindingen van vet met Fosfaat.
2) De ruggegraat van DNA bestaat uit een keten van Fosfaat-Suiker-Fosfaat-Suiker etc.
3) Fosfaten zijn de dragers van de energie in de cel, AMP, ADP, ATP.
4) Bij dieren (en wij dus) zijn de botten vooral opgebouwd uit CalciumFosfaat.
Reddie
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus , "..... waaruit het calciumfosfaat(Ca3(PO4)2) is opgebouwd, dat het voornaamste bestanddeel van de beenderen en de tanden is."
Uit "Chemie" van Kenneth Hutton, p.105, Minerale Zouten.
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus , "Like reinforced concrete, the bone matrix is predominantly a mixture of tough fibers (type I collagen fibrils),
which resist pulling forces, and solid particles (calcium phosphate as hydroxylapatite crystals), which resist compression."
"Molecular Biology of the Cell", Alberts e.a., p.1469.
Vroeger was de mens veel afhankelijker van diens leefomgeving om voort te bestaan Tegenwoording brengt de wetenschap legio mogelijkheden om ons aan te passen aan de aarde. Hierdoor is de grens pas bereikt als de mensheid diens naam verliest voor de creatie van een verder geëvolueerd wezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie het antwoord van Reddie. Op = op!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat jij het al opgegeven hebt!:-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet opgegeven als in: we gaan allemaal dood over 50 jaar, maar er is een maximum aantal mensen dat tegelijk kan bestaan in verband met de beschikbare hoeveelheid bouwmaterialen. En dat was de vraag :)
Nee, de enige beperking is de grootte van het aardoppervlak. De planeet heeft een straal van 6000 km, dus onder je voeten ligt ruim voldoende aan alle denkbare atomen. Eventueel zouden we ook nog planetoides of de Maan kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De grootste beperking is op dit moment en de komende jaren, de benodigde energie.
Die is nodig om bijv zand om te zetten in woningen.
Een kunstmest voor voedsel.

Er is te weinig fossiele energie, en die is ook nog vervuilend, en geeft klimaatschade.
Maar er is genoeg duurzame energie te winnen, om minstens 50 miljard mensen net zo te laten leven als in het westen.
Dan zullen we wel veel meer in stad achtige gebieden leven.
En recycling van materialen is natuurlijk belangrijk, omdat in die materiualen vaak veel energie zit