Hoe kan vorst wegdek beschadigen?

Ik zie de laatste tijd grote scheuren en zelfs gaten in het (asfalt) wegdek. Hoe kan het dat vorst dat veroorzaakt? Wat gebeurt er dan precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het ZOAB wegdek heeft zeer veel kleine gaatjes tussen het asfalt, hierdoor kan regenwater snel weg lopen naar de kant van de weg, waardoor er bijna geen opspattend water meer is door andere weggebruikers.
Een ander voordeel, is het geluid van de banden dat aanzienlijk minder is dan bij gewoon asfalt.
Echter waar water is kan ijs ontstaan, dit zet uit en duwt korreltjes asfalt los, de auto's die er over rijden , rijden nog meer korreltjes los en er is een gaatje, dat wat later een gat is geworden.
Komt nog iets bij, door het strooien met zout bij b.v. sneeuwval, wordt de sneeuw kunstmatig gesmolten, door dit proces, daalt de wegthemperatuur tot min 7 graden, dat is meestal veel kouder dan de themperatuur van de weg zelf.
Hierdoor gaat de vorst dieper het asfalt in, dus meer schade!
Hoe meer strooien, hoe meer schade!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door de afwisseling van vorst en dooi bevriest smeltwater in de scheuren in het asfalt, waardoor de schade nog groter wordt. Volgens Theo Venhovens van Gemeentewerken is zijn dienst met man en macht bezig om de wegen in Rotterdam te herstellen. Hij noemt het aantal gaten en scheuren in deze periode "uitzonderlijk".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als water bevriest zet het uit. Laat maar eens een bloempot vol water buiten staan als het vriest, deze knap geheid kapot. Omdat het wegdek geen glad oppervlak is vullen kleine scheuren zich met water, dit bevriest, zet uit en zo knapt als het ware het wegdek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het water dat in de scheuren komt en uitzet is inderdaad de grootste reden. Het zout dat gestrooit wordt zorgt er voor dat het asfalt aangetast wordt en daardoor wordt de boel poreuzer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stads- en dorpswegen zijn veelal gemaakt van dicht asfalt. Water dat in kleine scheurtjes of gaatjes in dat wegdek sijpelt, kan nergens heen. Wanneer het vervolgens na een koude periode weer wat warmer wordt maar 's nachts nog wel vriest, ontstaan er in dat wegdek grote temperatuursverschillen. Het water in het wegdek bevriest en ontdooit steeds, waardoor de kleine scheurtjes snel groter worden.