Hoe bereken je of iets blijft drijven?

Ik ben bezig met een project en wil daarvoor bereken of een soort drijvend eiland blijft drijven. Ik weet nog niet alles over het eiland, maar weet de volgende dingen:
-Het eiland is 100x100 meter. De hoogte weet ik nog niet.
-Op het eiland komt sowieso 59375000 liter water.

Ik weet dus niet hoe zwaar het voor de rest gaat worden. Is er iemand die dat misschien ongeveer goed zou kunnen schatten/bereken? Neem het dan een beetje ruim, dan drijft hij in het echt sowieso.

Ik zal voor de duidelijkheid wat meer duidelijkheid geven over het project.

Veel biobrandstoffen hebben een paar grote nadelen. Ze nemen bijvoorbeeld landbouwgrond in en concurreren met voedsel. Waterplanten zijn daarom een goed alternatief(algen). Vaak is het duur om ze te verbouwen. Ik ben bezig met een onderzoek waarin ik wil uitzoeken of je waterplanten(Caulerpa) op een groot drijvend eiland/vlot, in bassins, kunt verbouwen... Dat is waarschijnlijk veel goedkoper.
A.U.B. geen reactie op de rest van het onderzoek, maar alleen op de vraag. Voor reacties op de rest van het onderzoek/project graag mailen naar jurvdree@gmail.com

Toegevoegd na 17 uur:
Sorry, Ik heb een foutje gemaakt in de berekening. Er komt maar 3562500 liter water in.

Toegevoegd na 17 uur:
De bassins zij:

2,5 m breed= 25 dm
47,5 m lang= 475 dm
0,5 m hoog= 5 dm

Ik heb 60 bassins dus komt er dan toch 3562500 liter water in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet je met de wet van Archimedes bereken/beredeneren : De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus moet je weten tot hoever het eiland in het water ligt (hoogte is belangrijk), en de dichtheid van het eiland moet je ook weten. Zonder die dingen is het niet mogelijk iets te schatten/berekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de wet van Archimedes wilt gebruiken moet ik toch eerst een schatting maken van het gewicht van het eiland?

Het beste antwoord

Als de hoogte van het wateroppervlak in de bassins lager of gelijk is aan het omringende water, dan hoeft het eiland in ieder geval voor het water geen drijfvermogen te leveren.
Voor 59.375.000 liter is wel een bak nodig met binnenmaten van bv. 100 x 100 x 5,94 m. En die zit dan helemaal vol.
Aangezien een flink deel van het oppervlak en de inhoud zal bestaan uit bassinranden, werkvloer en gebouwen, zal de bodem nog veel lager moeten komen om die hoeveelheid water binnen die 100 x 100m te herbergen.
Maar goed, bij een juiste constructie van holle bassinwanden moet het theoretisch en technisch ook wel mogelijk zijn om de boel goed drijvende te krijgen. We hebben het hier over een kleine 60.000 (netto register-)ton. Bij zeetankers blijf je dan nog ruim onder de middelmaat. En kijk eens hoe die drijven!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik vrees dat ik wel een foutje heb gemaakt... Het idee is dat er op het eiland 60 bassins komen van 2 meter breed, 0,5 meter diep en 47,4 meter lang. Daartussen zitten dus steeds gangpaden. Dat zie je ook op de foto's.
Hoe hoog zou het dan ongeveer moeten zijn?
Kun je er een rubberen band omheen leggen zodat het eiland beter blijft drijven?

Andere antwoorden (1)

In dit geval moet je een "bak" hebben met een volume GROTER dan 59375000 liter.
Dan blijft die drijven.
59375000 liter = 59375000 dm^3 = 59375 m^3.
Je oppervlak is 100*100 = 10000 m^2.
De hoogte moet dus groter worden dan 59375 / 10000 = 5,9 m
Ik neem als eiland even een bak met oneindig dunne wand, die niets weegt.
Reddie