Hoe bereken je de trekkracht van een wagentje van 10 kg op een helling onder bijvoorbeeld 30 graden?

Dit is geen huiswerkopgaven maar hobby. Ik wil graag de parallelkracht (trekkracht) berekenen. Ik weet de wrijving is Fz*sin (alfa)en de zwaartekracht component is Fz * cos(alfa). Maar wat is Ftrek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K
Reddie
10 jaar geleden
Wat trekt er? Waarnaartoe?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke hobby?
Lijkt wel op een vraagstuk met gekende gegevens.

Het beste antwoord

De zwaartekracht trekt aan het wagentje met een kracht van F_z. Deze kracht kan je ontbinden in 2 factoren, nl eentje die parallel loopt aan de helling, F_z sin (alfa), en eentje die loodrecht staat op de helling, f_zcos(alfa).

Zie bijgevoegde afbeelding, dat maakt het duidelijker dan woorden.

Dat het zo wel moet zijn kan je zien door alfa=0 graden in te vullen: het wagentje staat horizontaal. Dan wordt de zwaartekrachtkomponent gelijk aan de zwaartekracht die op het wagentje werkt, en de trekkracht (langs de "helling" 0), wat klopt met cos(0)=1 en sin(0) = 0, respectievelijk.

Overigens zou ik niet zozeer van 'wrijvingskracht' spreken, maar meer van normaalkracht (dat is een naam voor de kracht die loodrecht op de helling staat). Het zou wel kunnen dat er een verband is tussen de wrijvingskracht en de normaalkracht, maar er zijn waarschijnlijk veel meer factoren die daar een invloed op hebben: soort van materiaal, hoe het wagentje zich voortbeweegt op de helling, enz.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens zie ik nu dat in de afbeelding ook nog expliciet wordt gezegd dat F_wrijving gelijk is aan een constante maal F_normaal. Dat lijkt me op zich een redelijke reken-aanname, maar wel een versimpeling van de werkelijkheid.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo was wat onvolledig. Maar de wagen wordt de helling opgetrokken. Hoe is dan de trekkracht
kierkegaard47
10 jaar geleden
In dat geval is de 'minimale' kracht die je moet overwinnen de component van de zwaartekracht. Dus als je het wagentje IN EVENWICHT wil houden -niet naar boven, niet naar beneden- moet je 'langs de helling naar boven' met precies een kracht F_z * sin (alfa) trekken. Immers, dan is de resulterende kracht 'langs de helling' precies 0. Wil je hem echt naar boven trekken dan moet je daarenboven ook nog die eventuele wrijving meenemen, die dan TEGEN je zou gaan werken (immers, wrijving verzet zich tegen ALLE beweging, waarbij het niet uitmaakt of die naar boven of naar beneden is). Volgens de aannames van dit plaatje zou je dan dus krijgen : F_z * sin(alfa) + mu * F_z cos (alfa) (Dit is enkel een formule voor de grootte, je kan eventueel dan nog een minteken voor het geheel zetten, als je met + en - de RICHTING van de krachten aan wilt geven.) Overigens denk ik dat de werkelijke situatie ingewikkelder dan dat zou zijn: de wrijving zou ook nog afhankelijk zijn van o.a. de snelheid van het wagentje bv., wat niet in deze formule zit (dat ziet de grootte van de wrijving enkel als recht evenredig met 'hoe hard het wagentje op de helling gedrukt wordt door F_normaal'). Maar goed, dat is weer een heel verhaal apart ...