wat gebeurt er op moleculair nivo als toiletzeepschuim doucheschuim oplost?

elders op deze site gelezen wat ikzelf ook al ontdekt heb: toiletzeep doet doucheschuim erg snel verdwijnen: hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Men heeft liever niet dat toiletzeep schuimt, daarom voegt men daar producten aan toe die schuimwerking tegengaan. Ik dat aluminium-ionen daar zeer goed voor waren (Al+++ zou ideaal zijn om de schuimstructuur te breken).
Als ik me goed herinner was dit ooit een vraag in de nationale wetenschapsquiz. De meesten zochten een verklaring in de wijziging van opervlaktespanning, maar dat bleek dus fout te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De oppervlaktespanning van water (aantrekkingskracht tussen de watermoleculen) is zó groot dat zich moeilijk bellen laten vormen.
Zeep gaat tussen de watermoleculen zitten waardoor de afstand tussen de watermoleculen wordt vergroot, resulterend in geringere aantrekkingskracht (de oppervlaktespanning neemt af). Er kunnen zich nu bellen vormen.
Nóg meer zeep vergroot de afstand tussen de watermoleculen zó veel dat de aantrekkingskracht te klein wordt, waardoor het water/zeep vlies knapt.
Dit ongeacht de zeepsoort.
Reddie