Sowieso alle sterke zuren.

Verder dacht ik de vraag te beantwoorden met alle zuren die een pKa lager hebben dan ....

Maar dat is natuurlijk onmogelijk uit te rekenen voor een volumepercentage zonder een idee te hebben van de dichtheid en de molaire massa.

Sowieso wel alle zwakke zuren met een pKa < 2 want zwakke zuren dissociëren maar voor een klein deel en in dat geval is de pH < pKa.

Maar hoeveel precies is dan de vraag die je dus moeilijk kan beantwoorden zonder extra gegevens.

Meestal wordt bij dat soort berekeningen uitgegaan van het feit dat een zwak zuur slechts voor maximaal 10% dissocieert. Dat wordt wel steeds gecontroleerd, maar laten we er van uitgaan dat het altijd effectief zo is, dan kan je in zulke gevallen er wel van uitgaan dat het geldt voor alle zwakke zuren met een pKa < 2,7. Want als je hooguit 10% geconjugeerde base hebt en bij de pKa 50% (5 x meer), zit je bij een pH van maximum pKa - log(5). En 2 + log(5) = 2,7 = pKa
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Géén. Alleen een 1% oplossing van pure H+ kan dat.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch nog eens die cursus scheikunde erbij halen. Zelfs een 1% zwavelzuuroplossing heeft een pH < 1. Komt nog eens bij dat je erg lang naar pure H+ zal mogen zoeken. H+ bestaat niet eens. En zelfs een zwak zuur als fosforzuur heeft dergelijk lage pKa dat je nog niet moet gaan berekenen wat de pH van een 1%-oplossing is om te weten dat dit lager dan 2 is.
Reddie
10 jaar geleden
@Daki, gelukkig zijn er nog deskundigen.