Klopt dit? En hoe berekenen we deze energie? Translatie energie is toch K=1/2 m v^2? Hoe bereken je de snelheid van een jojo? En is de rotatie energie

We hebben op internet gevonden dat een jojo rotatie, translatie en potentiële energie heeft, en dat aan het begin, als je de jojo stilhoudt, de rotatie energie en de translatie energie 0 zijn. De potentiële energie is mgh, en dat als je de jojo laat gaan, deze afneemt, omdat de hoogte afneemt, en dus uiteindelijk 0 is. Ook dat de translatie en rotatie energie maximaal zijn als de jojo zijn laagste punt heeft bereikt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Op het hoogste punt heeft de jojo alleen potentiele energie mgh.
Meestal stoot je de jojo dan naar beneden, en geefje hem kinetische energie mee.
Als je dat even terzijde laat, kun je concluderen dat:
Op het laagste punt is de kinetische energie nul. De jojo staat stil.
Alle energie zit dan in de rotatie energie, ter waarde van mgh.
Translatie energie bestaat niet. Je bent waarschijnlijk in de war met kinetische energie 1/2 m v^2.
Tussen haakjes, je noemt dat K, maar voor energie wordt altijd E gebruikt.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het allerlaagste punt heeft de jojo alleen rotatieenergie, schrijf je. Nét voordat ie dat laagste punt bereikt draait ie vrijwel net zo hard, maar beweegt ie ook snel naar beneden. Dat roept de vraag op waar tijdens dat moment van omkeren de kinetische energie blijft. Het antwoord zit in de veerenergie van het touwtje, dat op dat moment eventjes een behoorlijke ruk krijgt.
Kortom, tijdens het naar beneden versnellen wordt potentiële energie (E=mgh) geleidelijk omgezet in bewegingsenergie (E=1/2mv²) plus rotatieenergie (E=1/2Iω²). Die twee zijn proportioneel trouwens, afhankelijk van de massaverdeling van de jojo. Beneden wordt heel even de kinetische energie omgezet in veerenergie van het touwtje, waarna het hele proces weer wordt omgekeerd en zich achterstevoren afspeelt tot de jojo weer boven komt (wrijving verwaarlozend).
Tussen haakjes, energie daar zeg je ook wel ooit U tegen :)