Een duif vliegt niet automatisch naar het Noorden toe, hij gaat wel terug naar zijn oorspronkelijke plek, die plek kan dus alle richtingen op zijn. In Nederland worden wedstrijden gehouden vooral uit Frankrijk en Belgie, dit heeft te maken met de afstanden voor de duiven, die soms 800 of meer kilometers behelzen, vandaar Frankrijk want voorheen kon men dan niet uitwijken naar Oost Duitsland of zelfs Polen, aangezien dit veel problemen met de douane gaf. In het verleden werden ook wedstrijden gehouden vanuit Engeland en dit zonder problemen voor de duiven, alleen bij slecht weer als duiven dus gedesoriënteerd raken zijn er meer verliezen te betreuren omdat zij dan op zee verloren raken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een duif vliegt naar huis, moet het wel een bekende / herkenbare route zijn.

Natuurlijk zijn er vogels die van het hoge koude noorden naar warmere oorden in het zuiden, Afrika, vliegen. Deze vogels vliegen elk jaar dezelfde route, de eerste keer met de andere [hun ouders o.a.] van de groep mee. Vanaf dat moment is het een bekende route, geldt ook voor andere dieren, zoals olifanten die met de seizoenen hele lange reizen lopen, omdat ze daarheen gaan waar water is.

Vogels vliegen van het koude Noorden naar het warme Zuiden en de volgende keer weer van Zuid naar Noord, waarmee bewezen wordt dat ze geen last hebben van magnetische velden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet zo dat de magnetische velden van de Noord- en Zuidpool tegen elkaar inwerken. De Aarde heeft één globaal magnetisch veld en dat loopt overal van Zuid naar Noord, ook in Zuid-Afrika. Of en zo ja hoe postduiven die informatie precies gebruiken weet ik niet, en ik denk zelfs dat dit nog niet volledig bekend is. Mogelijk gebruiken ze de magnetische richting om een eenmaal gekozen koers aan te houden. Maar om de koers bij aanvang te bepalen, daarbij kan het magneetveld niet helpen want je kunt er niet uit afleiden waar je bent t.o.v. je thuisbasis.
WimNobel
10 jaar geleden
De magnetische orientatie van vogels maakt waarschijnlijk geen onderscheid tussen noordpool en zuidpool. De vogels kunnen wel goed de richting van het magnetisch veld bepalen. Het magnetisch zintuig werkt met een pigment, cryptochroom in het netvlies en het werkt alleen onder invloed van blauw licht, dat het pigment activeert (er ontstaat een vrije radicaal) dus s nachts hebben de vogels er ook niet veel aan. Het zou kunnen dat duiven ook nog een magnetisch gevoelig gebied in de snavel hebben, dat is dan wel gevoelig voor het verschil tussen de zuid en de Noordpool en ook 's nachts bruikbaar.
Het cryptochroom wordt in allerlei organismen, van fruitvliegjes tot zandraket gevonden en is daar aantoonbaar verantwoordelijk voor magnetische orientatie bij de aanwezigheid van blauw licht.

Overigens is de richting van het magnetische veld in verticale richting ook interessant, omdat het je vertelt op welke breedtegraad je je ongeveer bevindt. Een duif in Zuid Afrika zou het merken als hij naar Botswana is gebracht en weer naar een hogere breedtegraad vliegen.