Hoe komt het dat kopersulfaat 23 MG per ML lichter gekleurd is dan 6 MG per ML?

Ik heb een setje bestaande uit 2 kleine druppel flacons 20 ml. en 10 ml.
Die van 20 bevat 6 mg. pr.ml. die van 10.......23 mg. pr.ml.
Nu verbaas ik mij er over dat juist die van 23 mg. bijna kleurloos is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vermoed dat het antwoord in je vraag staat, ik reken met de relatieve verhouding want hou geen rekening met de conversiefactor mg naar milliliter
1. 20 ml bevat 6 mg = 0,3
2. 10 ml bevat 23 mg = 2,3

Kopersulfaat zelf is immers wit, zeker als het vrij is van water en in een andere oplossing zit. Kijk maar eens naar het leuke experiment op http://www.thuisexperimenteren.nl/science/kristalwater/cuso4.htm waarbij het kopersulfaat met een thermische reactie mooi van kleur verandert.

Mocht het op medisch voorschrift zijn, geef me dan eens het juiste artikelnummer, en dan vraag ik het zelf eens concreet na bij mijn intellectuele buddy die apotheker is op dat vlak de slimste vrouw is die ik ooit ontmoette.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord,en nee het is niet op medisch voorschrift .
Het is een kuurtje tegen alg in mijn aquarium. Ik dacht het dure goedje na te maken door een stock oplossing te maken van kopersulfaat grondstof [ 100 gr. voor € 9,40 ] in een doseerfles waarmee ik dan heel wat druppelflesjes kan vullen.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk zit er niet voldoende koper in om de blauwe kleur van koper duidelijk zichtbaar te maken.

Als dat flesje met die lagere concentratie toch een blauwere kleur heeft is het heel waarschijnlijk dat dit al langer heeft opengestaan aan de lucht, hierdoor heeft de oplossing CO2 geabsorbeerd en is er ook kopercarbonaat ontstaan, welke een blauwere kleur heeft dan het koper alleen.

Of aan het flesje met de hogere concentratie is een zuur toegevoegd waardoor het kopercarbonaat beter in oplossing blijft.