Wat is de molecuulformule van plastic?

Wij hebben plastic gemaakt uit Aardappelzetmeel, Glycerine en Water. Wat is nou de kloppende reactievergelijking; wat is de molecuulformule van dit plastic?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

er zijn veel verschillende soorten plastic, één van demeest voorkomende is polyetheen. CnH2n + 2H. aan beide uiteindes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillende structuur formules voor plastics.
Plastics zijn altijd polymeren, dat wel zeggen een hele lange keten kleine stukjes molecule aan elkaar geplakt tot een lage keten.
In het geval van "aardappel plastic" is het polymeer het zetmeel. Dit is een lange keten van glucose. De molecuulformule hiervan is (C6H10O5)n. Waarin C6H10O5 glucose is. De n is een getal van een paar honderd, dat aan geeft hoe lang de keten is. De structuur formule van een niet vertakt "aardappel plastic" kun je hieronder zien.

De glycerine en water combinatie is de weekmakers. Die zorgen er voor dat het plastic de juiste eigenschappen krijgt. Deze gaan tussen de zetmeel keten zitten en voorkomt dat ze 'samen plakken'. Hierdoor wordt plastic bewegelijk en zo.