Waarvoor gebruik je kalium in het dagelijkse leven?

Moet ik weten voor mijn verslag :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wiki weet nog wel een paar toepassingen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalium#Toepassingen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
o.a. samen met Natrium in Kerncentrales voor het opwekken van stroom.
In de USA bij executies om stilstand van het hart te bewerkstelligen.

Het beste antwoord

Kalium in het dagelijkse leven klinkt als dat je het ergens voor je auto gebruikt, of bij het koffie zetten.
Kalium wordt in het lichaam o.a. gebruikt om cellen een negatieve inwendige spanning te geven. Met name zenuwcellen en spiercellen.
Daartoe werken speciale membraaneiwitten als Na-K pomp. Na+ ionen worden naar binnen gepompt, in ruil voor K+ ionen die naar buiten gaan. Aangezien de ladingen gelijk zijn kost dit geen elektrische energie.
In het celmembraan zitten echter kleine "gaatjes", de zogenaamde Na kanalen, waar de Na+ ionen doorheen "lekken", maar de K+ ionen niet omdat die groter zijn.
Daardoor is de binnenkant uiteindelijk ca. 90mV negatief t.o.v. de buitenkant.
Als een zenuwcel voldoende geprikkeld wordt, worden grotere kanalen open gezet, zodat K en Na vrij terug kunnen stromen, hetgeen een positieve depolarisatie golf (de actiepotentiaal) oplevert. Hierdoor worden de blaasjes met transmitterstof (b.v. Acetylchiline) in de synaptische spleet losgelaten, en kunnen zo een volgende zenuwcel activeren.
Om dit alles te kunnen bewerkstelligen hebben we in ons lijf ca. 0,4% Kalium en 0,15% Natrium.
Voor iemand van 80 kg is dat 320 g Kalium en 160 g Natrium.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ziet er goed uit. Snap er de ballen van.

Andere antwoorden (1)

Kalium wordt onder de naam kalie gebruikt als kunstmeststof.
Meestal mengmest N-P-K, in verschillend verhoudingen.
Ofwel stikstof (Nitrogenium) - fosfor (Phosfor) - kalie (Kalium)
jc54