Hoe bereken je hoeveel magnesiumoxide je krijgt na magnesium te laten reageren met zuurstof?

Als je 39 gram magnesium volledig laat reageren met zuurstof, dan heb je 26 gram zuurstof nodig. Er ontstaat dan ... gram magnesiumoxide. Het massapercentage van de zuurstof in de magnesiumoxide bedraagt ... %.

Nou, ik heb uitgerekend dat er 26 gram zuurstof nodig is, maar ik snap niet precies hoeveel gram magnesiumoxide ik hiervan krijg. Moest je dan 39/26 doen? En moest je hierbij ook denken aan de wet van behoud van massa etc.? En de massapercentage berekenen snap ik ook niet echt. Ik zou graag willen weten hoe ik dit zou moeten aanpakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb nu uitgerekend dat het dan 39+26=65 gram magnesiumoxide is, maar weet iemand hoe je met dit informatie het massapercentage moet berekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Je hebt 65 g magnesiumoxide, dat is 100%.
Daarin zit 26 g zuurstof.
Dat is dus 26/65 ste deel, ofwel 26/65 keer 100 %.
Dat is 40%.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ik zie het al, moest de vraag nog wat grondiger lezen.. Kwam vast omdat ik heel wat moet leren mja bedankt ;p

Andere antwoorden (1)

Ja klopt! Dan moet je gewoon de hoeveelheid stoffen bij elkaar optellen, opgeteld samen is dus 65 gram magnesiumoxide. Om de massapercenyage van zuurstof uit te rekenen moet je gewoon uitrekenen hoeveel van de magnesiumoxide zuurstof is. Dus dat is heel makkelijk gezegd: hoeveel procent is 26 van 39! Dus dat wordt dan een verhoudingstabel
39 26
100% ?

Is dus: 26x100/39 = 66,67%

Dus de hoeveelheid is 65 gram magnesiumoxide en het percentage is 66,67 %

*somebody correct me if I'm wrong ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Waar heb jij de basisschool doorlopen? -