Wat is (circa) de energetische waarde van een visitiekaartje 300 grams 90x50 mm?

Vreemde vraag natuurlijk, maar ik moet het weten omdat ik een visitekaartje laat maken voor een bedrijf die afval omzet in energie. Op de achterkant komt dan zoiets te staan als: "By burning this card, you generate xxx Kj of energy".

Bedankt voor jullie medewerking!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Da's een rappe reactive, bedankt! Je gaat er hierbij uit dat suiker ruwweg een zelfde waarde heeft als papier?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je ook niet vermelden wat het recyclen oplevert?

Het beste antwoord

Ik heb even gekeken, de verbrandingswaarde zou ongeveer 13.5 Mjoule per kg zijn (en dus 13.5 kJ per gram) zijn . Je hebt 1.35 gram papier dus zo rond de 20 kJ per visitekaartje. Ik ben iets hoger gaan zitten omdat ingezameld papier vaak wat vochtig is. Zeer droog materiaal zou eerder 17 Mjoule/kg zijn. 20 kJ per visitekaartje lijkt me daarom een aardige schatting van de orde van grootte.